4.07.2012

fem Historia 1070.1080 grups d’animació i cercaviles i el CIRC

ARTIÇLE RESUMIT CLIÇA A LA NOTICIA I ESTA COMPLET


L’alternativa

Heribert Masana i Soler

Algú ha vist recentement algun grup d’animació i cercaviles

deambulant pels carrers i escampant gresca en plena festa major?

Les festes majors actuals tendeixen a protocolitzar-se, sota la

premissa de la qualitat i de la perfecta gestió. Les cercaviles ja

comencen a ser sinònim de repetició, de moviments pautats i pactats,

de seguretat, bones maneres i bona imatge. Res a veure amb el risc

ben entès, amb la llibertat de fer i desfer, amb prou marge com per

poder construir nous paràmetres de la festa, entesa com un continu

moviment i un refugi on fer volar la imaginació i la creativitat a partir

de materials rudimentaris i alternatius.


Els grups d’animació i cercaviles, molt prolífics a partir de mitjans

dels anys setanta fins a mitjans dels anys vuitanta, van esdevenir, en

aquells temps, una mena de revolució dels esquemes festius, que va

anar en paral·lel a la reproposta o reinvenció de les festes populars

en algunes poblacions. Ara, trenta anys després, sembla que falti

lliure circulació d’oxigen, mitjançant nous esquemes, noves idees i

noves propostes.

Llàstima que la il·lusió d’aquells grups i col·lectius no hagi perdurat

massa en el temps. Allò itinerant, espontani i expressiu va ser com

una flor d’estiu, amb molt d’esclat però amb poca consistència. Les

causes d’aquest fet són moltes i necessitarien un estudi més detallat,

car s’hi entreveuen de tipus social, polític, econòmic,

artístic…L’originalitat radicava en reconvertir o reinventar

Van ser molts els grups d’animació i cercaviles que van néixer durant

aquells anys setanta i inicis dels vuitanta, produint-se una gran

efervescència festiva i un contundent esclat d’imaginació, creativitat i

participació al carrer. Donant un ràpid repàs històric, no exhaustiu,

als grups d’aquella època (molts han desaparegut i alguns encara

aguanten), ens trobem amb “Comediants” (1972-Canet de Mar), “Can

Boter” (1975-Tiana), “Artristras” (1976-La Garriga), “Setrill” (1977-

Manresa); per aquell 1977 ja existien grups com “Planxet i Cia” i

“Barrila” (Mataró); “El Drac” (1978-Barcelona); pel 1978 ja

funcionaven el grup "Plou i Fa Sol” (La Bisbal d’Empordà), el

“Col·lectiu d’Animació” (Barcelona) i el pallasso “Tortell Poltrona” amb

els “Titelles Naip” ja realitzaven cercaviles-reclam de circ;

“Cumatrenbumsa” o “La Cuca de Sant Celoni” (1978), “Pam i Pipa”

(1979-Barcelona), “La Fura dels Baus” (1979), “L’Embruix” (1979-El

Morell); el 1979 ja existien els grups “Taronjada Natural” (Reus),

“Xiroi” i “Picatrons”; “Gralla” (1980-Igualada), “Confraria d’Animació i

Gatzara: la Matraca” (1982-Cervera); per aquell 1982 ja funcionaven

els grups “Gresca Fresca” (Capellades), “Samfaina” i “Escudella

Barrejada” (Valls); ja cap mitjans dels anys vuitanta sorgeixen "Mitja

El món del circ també va influenciar, en gran mesura, aquests

primers grups d’animació i cercaviles. D’aquesta manera, ens trobem

amb pallassos, acròbates, monocicles, bicicletes gegants, vomitadors

de foc, malabars, forçuts, saltimbanquis, equilibristes, saltadors de

foc i algunes dosis de màgia i mim.


pallasso o derivats, sempre intentant donar una imatge fantàstica i

expressiva per captivar l’atenció del públic participant, sobretot dels

més menuts.

I un cavallet, un monocicle i el nas de pallasso de dins la capsa,

per una cercavila lliure i engrescada.

Heribert Masana i Soler

Publicat al Diari de Vilanova del 3 d’agost de 2007