6.15.2012

la Pepa ha assegurat, en una entrevista amb l'ACN, que té "ganes de tornar i fer les seves aventures".


Pepa Plana: 'El meu període amb el Cirque du Soleil finalitzarà en dos anys'

La pallassa es va estrenar a l'abril amb 'Amaluna', un espectacle d'un caràcter marcadament femení

Redacció15 de juny de  2012
La pallassa Pepa Plana (Valls, 1965) es va estrenar oficialment amb el Cirque du Soleil el 19 d'abril a Montreal amb l'espectacle 'Amaluna'. La Pepa dóna la benvinguda al públic i després fa dos números: el primer, tracta sobre la seducció i l'enamorament entre dues pallasses, una juga el rol d'home i l'altra el de dona, i el segon és la conseqüència de la seducció que és el part, l'embaràs i la pallassa amb molts i molts fills. Plana ha signat un contracte de dos anys i li sembla que el seu període amb el Cirque du Soleil acabarà llavors. Tot i que ha indicat que mai se sap i que gaudeix molt amb la companyia, la Pepa ha assegurat, en una entrevista amb l'ACN, que té "ganes de tornar i fer les seves aventures".
reusdigital.cat pepa plana valls cirque du soleil
La catalana Pepa Plana a l'espectacle 'Amaluma' del Cirque du Soleil 
ACN 
A Plana la va sorprendre i molt quan la van trucar representants del Cirque du Soleil perquè formés part d'un nou espectacle que encara no tenia nom. Membres del famós circ l'havien seguit i els hi havia agradat la seva feina. La Pepa va anar el febrer del passat any a Montreal i la van "enlluernar". No va acceptar però a la primera de canvi perquè, com ha dit rient, "tampoc tens 20 anys".
Tot i això, tenia clar que el projecte li venia molt de gust: "És la primera vegada que el Cirque du Soleil fa un espectacle marcadament femení amb un 70% de les artistes dones". Així, es va incorporar el gener d'aquest 2012 i el procés de creació va ser molt llarg. En total són 53 artistes a la pista. "Gaudeixo molt de fer un xou d'aquestes característiques cada dia amb 2.400 persones, és un regal fer riure tota aquesta gentada".
'Amaluna' s'inspira en 'La Tempestat' de William Shakespeare, aquest és el seu punt de partida. La trama se situa en una illa de dones, on hi ha la celebració de la Miranda, que es fa dona. No obstant això, a l'illa hi arriba la tempestat i, amb ella, els homes. "Aquí comença tot l'embolic", ha dit Plana. Després hi ha una història d'amor de Miranda i Romeo i es barregen diferents personatges de Shakespeare.

Una pallassa que parla català

La Pepa parla molt poc a l'espectacle i ho fa en català. "Al començament els semblava molt xalat perquè creien que m'inventava una llengua i que mig barrejava el francès, el castellà, l'italià i el portuguès. Es pensaven que feia una barreja de llengües llatines", ha dit la pallassa somrient, que ha declarat que "en cap moment hi ha hagut cap problema, sinó al contrari".
De fet, ha ressaltat que les paraules que diuen els pallassos les han de traduir quan canvien de país, però com que ella ha començat ja a dir les breus frases en català ja no les canviaran. Parlar en català també li permet veure si hi ha entre el públic algun català. Se n'adona si hi ha entre el públic algun somriure fora de to quan diu alguna cosa en llengua catalana.
Plana ha signat amb el Cirque du Soleil un contracte de dos anys i li sembla que el seu període amb el circ acabarà llavors. Tot i que ha indicat que "mai se sap", la Pepa ha assegurat que té "ganes de tornar i fer les seves aventures i jugar".

'Les coses més boniques són les més simples'

La pallassa ha considerat que els assajos ja són un flaix amb les seves 12 hores maratonianes i amb 150 persones treballant. "És una gran producció i un gran vaixell i els mitjans que tenen per qualsevol cosa són de somni. Amb menys de la meitat no xalaríem ni res per poder fer coses a casa", ha assegurat. Però ella no es deixa enlluernar perquè "a vegades les coses més boniques són les més simples i el públic gaudeix quan hi ha veritat i subtilitat". Plana, així mateix, creu que és molt més fàcil fer riure a un pati de butaques de 150 persones.
Ha admès que el que li va costar més era unificar el llenguatge i aprendre que no era el seu 'show' sinó "una eina que s'havia d'adaptar al sistema". Plana ha dit que al, inicialment, un crea el número i en principi hi ha molta llibertat per fer el que vols i proposes i després venen "les retallades".
L'obra es va estrenar a Montreal i va rebre molt bones crítiques, segons explica la Pepa, i la sala s'omple en cada representació. Ara començarà un llarg periple de representacions: Montreal, Quebec, Toronto, Vancouver, Seattle, Portland, Chicago... La gira ja està prevista fins a l'any 2015. I a Europa? "Els espectacles arriben a Europa quan ja porten cinc o sis anys rodant".