5.10.2013

La guerra dels Manifestos a Trapezi




Sigui quin sigui el balanç final de la dissetena Fira del Circ de Catalunya, que ha començat aquest dijous, el que ja és clar a hores d'ara és que aquest Trapezi serà el de la guerra dels manifestos. Al de la plataforma Així, no!, fet públic el matí de dijous i signat per una cinquantena de persones relacionades amb les arts escèniques i el circ de Catalunya, s'hi va afegir hores després el de l'Associació de Professional del Circ de Catalunya (APCC) i el del govern municipal de Reus. Aquest últim el va llegir l'alcalde, Carles Pellicer, durant la inauguració oficial de la fira.
"Davant dels últims esdeveniments (que només podem entendre com un senyal evident de desorientació per part d'alguns polítics)" -assenyala el comunicat de l'APCC- "reclamem al govern català, a l'Ajuntament de Reus i a la Diputació de Tarragona un compromís ferm, real i irrevocable per tal que la Fira del Circ de Catalunya continuï sent el que sempre ha estat: un referent europeu i una cita ineludible per als reusencs i per a tots els amants del circ". L'APCC, doncs, expressa així la seva preocupació pels entrebancs i les tensions que han envoltat l'organització de l'edició d'enguany de la fira. Dificultats com la indefinició pressupostària de les diferents entitats implicades en l'organització i els acomiadaments i canvis del Centre d'Arts Escèniques de Reus (CAER), factors, segons l'associació, que han fet que el pressupost s'hagi tancat amb tres setmanes d'antelació, que el programa s'hagi presentat una setmana abans de l'inici de la fira i que hagin disminuït el nombre de companyies i d'espais respecte als anys anteriors. L'APCC assegura que només gràcies a la voluntat del seu director artístic, Jordi Gaspar, el Trapezi 2013 ha pogut ser realitat. L'associació ha recomanat que es llegeixi el comunicat en tots els espectacles programats per tal que les companyies facin un toc d'alerta sobre el present i el futur del festival.
Per això, i davant d'aquest pronunciament (i del que hores abans havia fet en el mateix sentit la plataforma Així, no, formada, entre altres, per l'exalcalde Lluís Miquel Pérez i els exregidors de Cultura Josep M. Galofre i Empar Pont), i davant un públic format per avis, àvies, pares, mares i canalla que dijous estaven al bar dels jardins de Cal Rull, i també davant de la munió de polítics del govern municipal i de l'oposició (PSC) que es va donar cita a la inauguració, l'alcalde, Carles Pellicer, va llegir el seu, de manifest. Un manifest en què el consistori manté "l'inalterable compromís amb un dels seus senyals d'identitat i de marca de la ciutat: la cultura". "L’Ajuntament de Reus demostra i demostrarà amb els fets la seva intenció de mantenir i donar continuïtat a aquest esdeveniment que s'ha guanyat un lloc molt destacat en el món de la cultura del nostre país", va llegir Pellicer amb to ferm.
Per la seva banda, la Conselleria de Cultura no n'ha fet públic cap, de manifest. Però el director general de Creació i Empreses Culturals, Jordi Sellas, va assegurar durant el mateix acte d'inauguració de la fira que "malgrat que hi pugui haver dubtes per part d'algú, el suport de la Generalitat al festival és radical i inequívoc". Quan es van acabar els discursos oficials, els polítics van fer un vermut i temps per assistir a l'espectacle inaugural. Per cert: van ser molt aplaudides les paraules d'homenatge que Jordi Gaspar va adreçar a la "senyora Clàudia", és a dir, Clàudia Sáez, directora tècnica del Trapezi i que el Consorci del Teatre Fortuny va despatxar el 24 d'abril, junt amb altres quatre treballadors del teatre. Sáez era una de les persones que ahir matava l'aranya al bar dels jardins de Cal Rull.
L'espectacle inaugural
La inauguració artística del Trapezi no va començar gaire bé. La companyia francesa Collectif de la Bascule va oferir un espectacle amb prous ingredients per mantenir l'atenció de l'espectador: uns quants equilibris mà a mà, algun joc de malabar (bonica i original la sincronització entre els moviments dels acròbates i el de la maça que feia anar un d'ells), algun gag d'humor i, sobretot, uns quants salts precisos i espectaculars amb la bàscula. Però Rien n'est moins Sur (mais c'est une piste), que així és diu el muntatge, és un espectacle de petit format, que s'executa a peu de carrer i que, per tant, no és gens apte per inaugurar el Trapezi en una plaça de les dimensions i les característiques del Mercadal. L'espectacle inaugural del Trapezi, sigui de producció pròpia o no, hi hagi prou diners o no, sigui espectacular o no i s'organitzi amb una setmana d'antelació o no, només ha de complir un requisit indispensable: que el públic hagi d'aixecar el cap i no pas abaixar-lo. La pluja que va començar a caure en els últims moments de l'espectacle va fer escurçar el patiment d'alguns dels espectadors més veterans del Trapezi, que es pensaven que ja ho havien vist tot en matèria d'espectacles inaugurals de la fira.
De moment, doncs, l'espectacle del Trapezi l'estan oferint els polítics, els gestors culturals i la tropa circense que firmen manifestos a tort i a dret. A veure si avui aquest Trapezi Una Mica Just ofereix alguna sorpresa artística.