12.18.2013

l Jordi Bordes Espectacle vist el dia 15/12/2013 Aaart és un notable espectacle de circ

http://recomana.cat

 ESPECTACULAR
 INSPIRADOR
 LA MEVA PRIMERA COLÒNIA
 Ateneu Popular 9 Barris
C/ Portlligat 11-15
 Barcelona
 14/12/2013 - 12/1/2014
Següent funció: 21/12/2013 20:00 h
    QUÈ DIU JORDI BORDES SOBRE AQUESTA OBRA
NOTA
8
l  Jordi BordesEspectacle vist el dia 15/12/2013  
Aaart és un notable espectacle de circ tant per la complexitat dels seus exercicis com, sobretot per la lucidés de la seva dramatúrgia. El director Xavier Erra ha aconseguit casar els diferents números en la plasmació artística de noms com Arcimboldo, Schiele, Malèvitx, Miró, Goya, Baselitz o Leonardo da Vinci. Per això, l'acció passa en un museu de moltes sales, en les que els personatges s'aniran perdent com a clowns i retrobant com a acròbates. L'obra aconsegueix, finalment, casar la plasticitat amb elmoviment, creant una pintura, un perfil del que mira i que dona voltes en una mena de pintura rodona.
Si el circ clàssic és el del més difícil encara i del figuratiu, el contemporani s'enriqueix de les textures dels artistes plàstics vanguardistes, abstractes però amb un traç que revela inquetud, emoció, dolor, bellesa. No és el primer cop que l'obra d'un artista plàstic es plasma a escena. De fetm treballs com les Ballets de C de la B sempre reivindica l'escenografia com a instal·laciño artística, una escultura amb la que dialoguen a través del moviment. Tamé Aracaladanza ha elaborat una trilogia de coreografies a partir dels treballs d'artistes de diferents èpoqies i procedènmcies. coincideix amb el treball del circ de Nou Barris en Miró. Si la companyia de dansa estatal va ballar la pin tura de Miró a Constelaciones, els acròbates d'Aaart! hi fan equilibris, hi juguen, i hi intervenen prudentment (tant en el video com en l'escena, probablement el moment culminant de la dramatúrgia.
Quant a circ, la consecució de números desperta sorpresa i joc alhora que bellesa i un punt de por (com l'aparició del monstre amb rostre de macedònia d'Arcimboldo). L'obra té més qualitat quan els personatges no exageren en els gestos i la necessitat de provocar el riure al públic. Aquestes no són les seves millors eines, i faran bé de matisar-les. Pel demés, un Circ d'hivern meritori, que recupera el nivell de produccions de fan uns quants anys. De seguida, la trama es fon per revelar-se clarament la voluntat de casar circ i art plàstic. Xavier Erra demostra amb Aaart! que la seva intuïció és un encert. Un viatge preciós.