Ahir a la nit vaig anar al combinat de circ numero 32 de l´Ateneu popular de Nou Barris. Com que no tothom està obligat a saber el que es un combinat de l´ateneu intentaré explicar-ho en dos línies. Un combinat es un espectacle de circ fet de diferents números que dirigits per algú, durant només una setmana es pensa, es fa, s´il·lumina i es representa.
Això es un ganivet de doble fil, per un costat degut al poc temps de preparació segur que es fresc, delicat, arriscat. Per l´altre no t´hi pots esperar un treball d´escenografia, de vestuari en conjunt, de coneixença entre artistes.
L´espectacle estava emmarcat en un ambient contingut amb un punt de bogeria que la majoria ja portaven a sobre i que va molt be amb l´esperit dels dos directors danesos.
Xabi un home orquestra bastant excèntric (bombo, violoncel, kazu, melodica...) porta el fil de l´espectacle que comença un punt de vista masculí de la corda llisa que ens fa el Miguel molt dinàmic i atlètic també després amb la perxa xinesa.
Rosa Matthis ens porta la dolçor amb numero de doble corda fluixa una mes alta que l´altra tot jugant amb una gavardina amb un duet imaginari.
Alexandre Lizzi, potser el mes clàssic de tots ens fa una rutina de masses assegut en un tamboret i ajudat d´una mena de plaques que amb un contacte sonaven unes percussions electròniques. Tot seguint uns ritmes i assegut va fent amb les seves tres masses segur i sense error.
I es pot ser rar en un espectacle ple de gent rara? Dons si, l´Hector d´Hipnòpia ens hipnotitza en un ambient zen i trèmolos amb la seva bola al cap i les seves anelles fent manipulacions, tant seriós fent malabars que hi ha gent que ens va fer riure.
Però la meva joia preferida ( potser per que varen ser companys meus a l´escola de Ginebra ) Són el trio del circoxidado: el Cristian i el Xavi son com personatges coixí per a que la Manuela es llueixi. Es un doble treball els forçuts suporten a l´agil tant amb l´acrobàcia com amb el joc teatral. L´acrobàcia en la primera aparició uns exercicis amb els portors asseguts amb una taula que van crear quan un d´ells es va fer mal i no podia entrenar dret, i la segona aparició un reguitzell de passades entre els dos en mans peus amb corbetes, palomes, banquines.... Amb el joc teatral quan la Manuela apareix amb el seu riure atemorit el somriure no s´escapa de la meva cara.
Un molt bon combinat, que per la gran assistència de public que molts d´ells es van quedar fora demana a crits que hi hagi venta anticipada! I més programació de circ amb més recursos, vestuari... Tot això sense perdre els combinats amb aquest format, ja m´agrada que existeixin però volem espectacles amb temps d´assaig mes prolongat i mes presupost ( i no ho estic dient a l´ateneu que ja te prou feina sinó als altres teatres)
Direcció artística: Steffen Lundsgaard i Karl Stets
Amb:
Rosa Matthis – corda fluixa
Miguel – corda llissa (Xile)
Hipnopia (Hector) – manipulació d’objectes i dansa
Circoxidado (Manuela, Cristian, Xavi i Xabi) – equilibris acròbatics i música
Alexandre Lizzi – malabars musicals
Manu Martínez – il·luminació
Comentaris
El número de teles, molt brusc i poc elegant (al contrari que la costum)
Un número "d'improvització clownesca" en que el clown explicava que el públic pot aconseguir qualsevol desitj en un espectacle. Aleshores, agafava algú del públic li feia dir un desitj, li feia tancar als ulls i anava demanant al públic que fes sons perquè el voluntari es pogués imaginar el desitj.
Un número de dijeridu molt bo.
Ara parlant d'un altre aspecte. Aquí al Zero Gravity Center de Toronto potser hi ha més "cabarets" que combinats a l'Ateneu, però de menys qualitat. Jo prefereixo l'estil de l'Ateneu. El què sí és cert és que a Barcelona falta un lloc on es facin cabarets més amateurs i improvisats de manera mensual.
Ah! Estic totalment en desacord amb el comentari de les entrades: Visca la taquilla! Mori la venta anticipada (sobretot a través dels bancs)! Si vols anar a un combinat ja saps que hi has d'anar una mica abans. El que podrien fer és allargar els combinats a dos caps de setmana si és que tenen tant d'èxit.