El circ, confluència de les arts, un cicle d’audiovisuals i debat sobre la permeabilitat entre el circ i les altres arts
APCC - 28/11/2012
Notícies del circ
Organitzat per l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) tindrà lloc a l’Antic Teatre de l’11 al 14 de desembre
L’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) proposa aquest mes de desembre un espai per reflexionar sobre la permeabilitat entre el circ i les altres arts. Serà a través del cicle de videofòrums El circ, confluència de les arts, una activitat comissariada per l’escriptor, periodista i crític de circ Jordi Jané, que tindrà lloc a l’Antic Teatre, de l’11 al 14 de desembre a les 19h.
El circ, confluència de les arts proposa una aproximació a les experiències de creadors com el cineasta Federico Fellini, el funàmbul Philippe Petit, Le Cirque du Soleil, el pintor René Magritte o l’escultor Alexander Calder. Totes les projeccions aniran acompanyades d’un debat posterior que dinamitzarà Jordi Jané.
Dimarts, 11 de desembre: Acròbates i ballarins seduïts per la pintura
Com es coreografien un quadre o una escultura? Com es posen en pista? Algunes respostes en els treballs dramatúrgics de la trapezista Pénélope Hausermann sobre l’obra de l’artista Hans Bellmer i els de la companyia Aracaladanza i Le Cirque du Soleil sobre el món de René Magritte.
Projecció i anàlisi de fragments de Nubes (Cia. Aracaladanza), Quidam(Cirque du Soleil), Object nature i Trapezi butterfly chair (Hausermann).
Com es coreografien un quadre o una escultura? Com es posen en pista? Algunes respostes en els treballs dramatúrgics de la trapezista Pénélope Hausermann sobre l’obra de l’artista Hans Bellmer i els de la companyia Aracaladanza i Le Cirque du Soleil sobre el món de René Magritte.
Projecció i anàlisi de fragments de Nubes (Cia. Aracaladanza), Quidam(Cirque du Soleil), Object nature i Trapezi butterfly chair (Hausermann).
Dimecres, 12 de desembre: Alexander Calder, el circ fet escultura
La poètica del circ ha fascinat profundament pintors de tots els temps i tendències, però pocs artistes plàstics han passat de la superfície al volum. El nord-americà Alexander Calder n’és potser el més emblemàtic.
Projecció i anàlisi de Le cirque de Calder, de Carles Vilardebò.
La poètica del circ ha fascinat profundament pintors de tots els temps i tendències, però pocs artistes plàstics han passat de la superfície al volum. El nord-americà Alexander Calder n’és potser el més emblemàtic.
Projecció i anàlisi de Le cirque de Calder, de Carles Vilardebò.
Dijous, 13 de desembre: La mirada transparent del cinema
Federico Fellini va saber traslladar a la pantalla l’art i la vida dels saltimbanquis sense els tòpics habituals amb què ho fan la majoria de cineastes. Amb La Strada (1954), Fellini firma el seu últim film neorealista, i anys més tard aixecarà una molt polèmica acta de defunció del gènere dels pallassos (I clowns, 1970).
Projecció i anàlisi de La Strada, protagonitzada per Anthony Quinn i Giulietta Masina.
Federico Fellini va saber traslladar a la pantalla l’art i la vida dels saltimbanquis sense els tòpics habituals amb què ho fan la majoria de cineastes. Amb La Strada (1954), Fellini firma el seu últim film neorealista, i anys més tard aixecarà una molt polèmica acta de defunció del gènere dels pallassos (I clowns, 1970).
Projecció i anàlisi de La Strada, protagonitzada per Anthony Quinn i Giulietta Masina.
Divendres, 14 de desembre: Trànsfugues del circ
Hi ha artistes essencialment circenses que es projecten fora del circ per construir una obra sense lligams ni etiquetes. Entre molts d’altres, podríem parlar de l’art eqüestre de Bartabas o les creacions malabarístiques de Jérôme Thomas. Però avui ens centrarem en el funàmbul Philippe Petit.
Projecció i anàlisi del documental Man on wire.
Hi ha artistes essencialment circenses que es projecten fora del circ per construir una obra sense lligams ni etiquetes. Entre molts d’altres, podríem parlar de l’art eqüestre de Bartabas o les creacions malabarístiques de Jérôme Thomas. Però avui ens centrarem en el funàmbul Philippe Petit.
Projecció i anàlisi del documental Man on wire.
L’APCC: activitats de difusió i debat i col•laboració amb altres entitats
Des del 2008, l’APCC organitza activitats gratuïtes de difusió i debat amb l’objectiu d’oferir eines per millorar les competències professionals i artístiques dels seus associats i difondre el circ entre els creadors culturals i el públic en general.
L'Antic Teatre col•labora en aquesta activitat en el marc del seu projecte de suport integral a la creació i de desenvolupament dels llenguatges multidisciplinaris.
Des del 2008, l’APCC organitza activitats gratuïtes de difusió i debat amb l’objectiu d’oferir eines per millorar les competències professionals i artístiques dels seus associats i difondre el circ entre els creadors culturals i el públic en general.
L'Antic Teatre col•labora en aquesta activitat en el marc del seu projecte de suport integral a la creació i de desenvolupament dels llenguatges multidisciplinaris.
Jordi Jané, escriptor, periodista i crític de circ
Premi de narrativa Víctor Català 1987 amb Microcosmos, Jordi Jané escriu textos dramàtics per a diversos autors, i escriu, dirigeix i presenta diferents espectacles de circ, i art escènica.
Premi de narrativa Víctor Català 1987 amb Microcosmos, Jordi Jané escriu textos dramàtics per a diversos autors, i escriu, dirigeix i presenta diferents espectacles de circ, i art escènica.
Crític i analista de circ, des de 1976 publica crònica i crítica de circ en diaris i revistes especialitzades com Oriflama, Destino, El Noticiero Universal, El Món, El Observador, Set Dies, El Ambidextro (Madrid), Circo, Immaginifico (Itàlia) o Le Cirque dans l'Univers (França).
Al diari AVUI , Jané hi publica crítiques de circ entre 1978 i 2012. Des de l’any 1999, i fins el 2012, hi manté la secció mensual Volt de pista, l'única pàgina de reflexió i anàlisi circense en el periodisme diari europeu.
Autor d’entrades per als àmbits de circ, il•lusionisme, titelles i music-hall de diverses enciclopèdies, també és autor d’articles de divulgació i conferències sobre Joan Brossa, Joan Miró, Josep Vinyes, Sebastià Gasch, Charlie Rivel o Tortell Poltrona, entre d’altres.
Al diari AVUI , Jané hi publica crítiques de circ entre 1978 i 2012. Des de l’any 1999, i fins el 2012, hi manté la secció mensual Volt de pista, l'única pàgina de reflexió i anàlisi circense en el periodisme diari europeu.
Autor d’entrades per als àmbits de circ, il•lusionisme, titelles i music-hall de diverses enciclopèdies, també és autor d’articles de divulgació i conferències sobre Joan Brossa, Joan Miró, Josep Vinyes, Sebastià Gasch, Charlie Rivel o Tortell Poltrona, entre d’altres.
Guionista i director dels especials Charlie Rivel, de l'home a la llegenda(TVC, 1996) i Asiana (TVC, 2001), ha publicat l'assaig biogràfic Centenari Charlie Rivel (Departament de Cultura de la Generalitat, 1996), Les arts escèniques a Catalunya (2001), i en col•laboració amb Joan M. Minguet,Sebastià Gasch, el gust pel circ (1998) i Circ Contemporani Català. L’Art del Risc (Departament de Cultura de la Generalitat, 2005).
Jordi Jané és membre del Consell de Cultura de Barcelona des del 2010 i del Jurat dels Premis Nacionals de Cultura entre 2005 i 2008. Director de les programacions Arts de carrer (Caixafòrum, de 2007 a 2009) i Diumenges de circ (Museu Picasso, de 2008 a 2011), també ha comissariat les exposicionsCirc contemporani català, l’art del risc (amb Joan Minguet, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2006) i Un segle de circ: Paulina Andreu Rivel Schumann (amb Raffaele De Ritis, Arts Santa Mònica, Barcelona; Circo Price, Madrid, 2011).
Comentaris