Passa al contingut principal

Els malabars segons els Estats Units

La cosa ve a tomb de la següent polèmica:

Chris Bliss, un showman americà acaba les seves actuacions amb una rutina de malabars amb tres pilotes de tennis i música dels Beatles (Golden Slumbers/Carry That Weight/The End). El número en qüestió no és gens tècnic, però va absolutament quadrat amb el tempo de les cançons i té certa gràcia ja que comunica emocions amb els moviments, encara que els trucs de malabars siguin repetitius. A principis de 2006 algú va penjar l'actuació a Internet i va resultar un èxit al·lucinant i milions de persones el van veure amb molt pocs dies i molts penjaven missatges entusiastes dient que era un malabarista extraordinari.

Entre aquests comentaris, però, també n'hi havia de malabaristes o gent acostumada a veure actuacions de malabars que atribuïen l'èxit del vídeo al fet que la gent no havia vist un malabarista bo en la vida i que per això es deixaven impressionar pel primer showman que feia quatre "cosetes" amb una música de fons. Encapçalant les "protestes" hi havia el portentós Jason Garfield, un malabarista que és tot tècnica i que defensa que els malabars són un esport (inclús està intentant que sigui reconegut com esport olímpic). No només això! Sinó que sempre que té la oportunitat intenta ridiculitzar (en un to força insultant) els malabaristes que no s'esforcen en fer coses difícils i que només busquen els números que funcionen davant del públic (com fer malabars amb pomes i anar-se-les menjant). En la seva lluita en la defensa dels malabars com a esport va crear l'any 2000 la World Juggling Federation, en contraposició a la ja existent International Jugging Association, on els concursos de malabaristes serien jutjats només per criteris tècnics i no per l'estètica, la opinió del públic, el que més somriu, les gràcies que fa, etc. Total, que aquest personatge va gravar un vídeo amb la mateixa música que Chris Bliss però amb una rutina de cinc boles de dificultat extrema. El vídeo s'anomena Chris Bliss Diss i està rodat en un garatge amb una pèssima il·luminació i presentació. Aquest vídeo també el va veure molta gent i va rebre molts comentaris. La majoria dient que, malgrat tot, preferien el vídeo de Bliss, encara que ben pocs sabien explicar el perquè (la manca de vocabulari per discussions estètiques és universal). Tants comentaris negatius va rebre, que inclús va publicar un altre vídeo a la seva pàgina web per explicar-se millor i demanava als seus detractors que raonessin perquè un vídeo era millor que l'altre.

Bé vosaltres podeu veure els dos vídeo i decidir quin us agrada més i ja seria la pera que poguéssiu explicar el perquè i ens féssiu un comentari aquí per discutir (les discussions són bones, són símptoma de salut). I això no s'acaba aquí, la polèmica va tenir un gir inesperat a causa del músic Fatboy Slim que ja explicaré un altre dia...

Comentaris

Joan Ramon ha dit…
Be encara que estiguis lluny, has de saber que l´article comparatiu que has fet, em recorda a tots aquells que estan comparant gols del Maradona. El video del Jason Garfield em deixa més impresionat ja que hi surten coses que he vist molt pocs cops, ara, m´agrada més el del Chris Bliss encara que no m´impressioni ja que he vist alguns números semblants. I es per que no hi ha res que em molesti.

En el del Jason em molesta el seu cos que trobo que es massa protagonista, la seva expressió corporal està molt encartronada. I que no te gens de poesia, no entenc per que vol que li agradi mes a la gent que l´altre si vol que sigui un esport. Es una mica contradictori, si vol que sigui esport es clar que es millor i no s´ha de molestar a criticar els que son mes dolents. El que agrada a la gent no es només la tècnica, la tècnica però impressiona. Gracies per l´article, m´ha fet passar una bona estona amb el video.
URI ha dit…
Molt interessant! Estem d'acord (com quasi tothom) que quan consideres una cosa un esport aleshores les valoracions estètiques estan de més a més. PERÒ, valorar estèticament una actuació només perquè és menys molesta o més lleugera seria simplificar molt la cosa. Mirem la pintura per exemple, si féssim el mateix ens quedaríem aturats al classicisme, en canvi ens atrau un quadre que ens molesta perquè canvia els colors de les coses o perquè deforma les persones de manera inhumana. I no diguem amb la música i ha gent que composa música aleatòria purament generada per un ordinador. I també arquitectes que volen fer d'un edifici una exaltació del prodigis tècnics que l'han fet possible.

Concretament, jo veig en el vídeo de Jason Garfield un toc freak. Tipus la "mujer barbuda", una espècie d'animal de fira superdotat pels malabars, potser incapaç de comunicar emocions, però encara interessant per la seva singularitat.
Anònim ha dit…
Doncs a mi m'agrada molt més el video del J. Garfield. I no és per portar la contrària, realment ho penso aixi. Es més honest i interessant que l'altre. Quant tingui una mica més de temps us exposaré els meus arguments.

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

7º ENCUENTRO DE MALABARISTAS MALABARIA VII "Malabaria" Herrera de Pga. 7-9 Octubre

VII "Malabaria" Herrera de Pga. 7-9 Octubre Notapor aitortxuherrera » Dom Sep 04, 2011 11:36 am 7º ENCUENTRO DE MALABARISTAS MALABARIA 7, 8 y 9 octubre 2011 Herrera de Pisuerga (PALENCIA) VIERNES 7 19:00. Recepción de participantes e inscripciones. Lugar. Centro Juvenil. CONTACTO: encuentromalabaria@hotmail.com JAIME - 661921226 disponible a partir de las 22:00 Precio del encuentro es de 13€ en la preinscripción (antes del día 7 de octubre) y de 15 € en el encuentro. Incluye: camiseta, chapa, identificaciones, desayuno sabado y domingo, comida del sábado y domingo, alojamiento, talleres, acceso a las instalaciones y alguna sorpresa. POR RAZONES DE SEGURIDAD E HIGIENE NO SE ADMITEN ANIMALES EN TODAS LAS INSTALACIONES DEL ENCUENTRO Ingresar la preinscripción en Caixa – 2100 6080 54 0200015462 En concepto. Malabaria 2011, NOMBRE APELLIDOS y traed el recibo del pago al encuentro. OS ESPERAMOS ¡HASTA LA VISTA MALABARISTAS! ATENCION: puedes colaborar con el Malabaria comprando pape