Passa al contingut principal

El clown del Canadà: tècnica Pockinko

Ara que ja he tornat del Canadà, volia explicar un parell de coses. Avui us explicaré (fins a on vaig entendre) la tècnica de Clown que gasten per allí, força diferent a l'europea.

Richard Pochinko, va néixer a Halifax, Canadà, i de seguida va tenir la necessitat de treballar coma a actor, per això va anar a París a estudiar a l'escola Jaques Lecoq. No hi va durar ni un any (diuen que perquè era impossible ensenyar-li res (per massa bo o per massa tossut)). Després d'això se'n torna al Canadà (a la costa Oest) i hi va conèixer el clown (i indi americà) Jonsmith que li va ensenyar la cultura del indis americans. Aleshores, fusinonant aquestes dues idees, va anar-se'n a Montreal per crear la primera escola de clown amb un estil purament americà i diferenciat de l'europeu (que considerava massa autoritari).

La influència d'aquesta escola de clown (Theatre Resource Centre) és enorme en el circ i el teatre canadenc. Aquesta tècnica es basa, abans de res en alliberar-se de tots els prejudicis i el retorn a la infància (fins aquí res de molt original) i després en les 6 direccions o màscares (nord, sud, est, oest, amunt i avall) que s'han de superar per arribar a la setena màscara que és el clown o sigui el que queda després d'haver-nos alliberat de les falses màscares. Ja sé que sona tope místic, però així és com funciona. A vegades, en el cursets d'iniciació, els alumnes han de construir físicament les sis màscares amb cartró pedra i els ulls embenats (cada màscara a més d'una direcció representa un estat d'ànim: trist, content, enfadat,avergonyit,...). Després d'això es treballa l'expressió de cada màscara i sobretot la transformació d'una a l'altre. Aquesta tècnica entén que el clown ha de poder expressar amb el cos totes 6 màscares (amb diferents graus d'intensitat) i després ser capaç de canviar d'una a l'altre i que el públic ho entengui.

Jo he pogut veure a algun dels seus alumnes i la veritat, la majoria no treballa gaire la expressió corporal i els temes que tracten solen ser molt ofensius, de manera que habitualment en els seus espectacles està prohibida l'entrada a menors. Per exemple he vist a Adam Lazarus (un "bouffon"), Sue Morrison (que és la mestra més activa d'aquesta disciplina i que, de fet, aquest any va fer un curset a l'escola de clowns de Barcelona), Scot Free/Fesso, Daniel Nimio, Dave McKay i altres que solent sortir als Lunacy Cabarets. I també una de les clowns del Zumanity a las Vegas, Izzy, va ser alumna seu. I encara cal afegir-hi Moshe Cohen.

Podeu trobar més informació a aquesta pàgina-tribut. Com a curiositat Pochinko també va ser el fundador del mític local (música-bar-teatre-varietats-nohovolgueusaber) de Montreal "Les foufounes electriques".

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie