Passa al contingut principal

De "la nit de circ" a "la nit dels estels"

Tal i com hem dit anteriorment l'espectacle inaugural del Grec d'enguany serà de circ: Creatures de Arcipelago Circo Teatro. Però alhora semblava que havia desaparegut el circ de la resta de la programació. Concretament, trobavem a faltar la Nit de Circ, per exemple. Doncs no. Resulta que l'espectacle inaugural es durà a terme en un format semblant a la "nit de circ" que ara s'anomena "nit dels estels". Ja no el dirigirà Escarlata, sinó que ho faran les empreses Velvet Events i Circo e Dintorni (relaciondes també amb Arcipelago Circo Teatro). També hi ha un altre canvi, per comtes de fer el circ al jardi abans de l'espectacle es farà al final.

Els artistes que actuaran al jardi són prou interessants: Dima Shine (medalla d'or al Cirque du Demain), Charlotte Höfer (contorsió sota l'aigua rollo Zummanity), Golden Power (acrobacia mà a mà a camara lenta rollo Hermanos Brothers) i Fura (trapezi-teles). En aquest espai també hi participaran els alumnes de la Rogelio Rivel.

A veure què tal... llàstima això de cambiar-li el nom a una cosa consolidada on apereixia la paraula circ i llàstima també que per impulsar el circ es faci menys circ que mai, vull dir, la nit de circ ja es feia, el fet que sigui inaugual o no... no sé si és tan rellebant. Però en la resta de la programació només hi ha circ a Dies de Dansa (Zirkus Frak, Loco Brusca...) i s'intueix que n'hi haurà pinzellades a Música per a les bèsties (tot i que es promociona com a "
Programa doble d'animació teatral, cinema i música en directe").

Comentaris

el circ aquell ha dit…
En Dima Shine...
quina llàstima que no hagin llogat també en Andrey Katkov
http://www.youtube.com/watch?v=OcT2huNDf7E
y a la Miss Aurori, de la cual no hi han videos, per el moment.
Joan Ramon ha dit…
Uau, molt bo l´Andrey KAtov...
De totes maneres, crec que el grec d´aquest any es irrespectuós amb el circ, i sobretot el circ d´aquí.
el circ aquell ha dit…
home, el festival grec es bastant coherent en la seva linea; oferir la acualitat artística de fa vint anys i proporcinar escenaris amb contagotes per a cies. de dansa, teatre i musica d'aquí -encara que fa vint anys era bastant mes actual que el que proposen avui- no en trec l'entrellat tu...

el que estar clar es que si volem veure feines interessants amb cies. de circ d'aquí o d'allà, a Barcelona no pot ser.

l'actualitat circ generalment es presenta a provincies i altres contrades remotes, la cual cosa no deixa de tenir el seu encant.
Joan Ramon ha dit…
El que volia dir en el meu comentari, i que de fet no he escrit una altra cosa (em sol passar que penso una cosa i el que escric no s´assembla en res).
En fi jo pensava que el grec hauria no només de programar si no que hauria de fer produccions de circ, i com no de circ d´aquí.

Que entenc jo com a circ d´aquí, dons jo entenc als artistes que viuen a Catalunya, simplement.
Miquel ha dit…
Ahir vaig assistir a l'espectacle "Creatures" i ... potser no soc capaç d'apreciar l'art però si vaig a veure circ m'agrada que m'ofereixin el màxim de circ possible, no danses i floritures varies per adornar unes poques demostracions circenses.
Diria que menys de la meitat de l'espectacle presenta realment circ.
El personatge del pallasso em va agradar encara que de vegades distreia l'atenciò quan els seus companys realitzaven exercicis interessants.
Crec que el millor de la nit va ser el "Bonus track" que ens va oferir el Dime Shine com a propina, gran artista que ja vaig veure al nadal al Cirque Phenix.
URI ha dit…
Jo hi vaig avui, però m'encanta tenir informació d'avançada! Tinc sobretot ganes de veure com han integrat els alumnes de la Rogelio a l'esdeveniment i si els espectacles del jardí lluiran tan com ho van fer alguns dels anys anteriors (potser amb menys renom que els participants d'enguany).

També n'ha publicat un article na Tresa Bruna a l'Avui:

(hi ha un petit descuit que convé corregir: "Criatrues" està basat en "el càntic de les Criatures" i no "el càntic de la creació")

I jo ignorant de mi em pregunto "¿D'on surt aquest format d'espectacle?" Ja sé que a aquestes alçades ningú s'inventa res, però ¿hi ha precedents? ¿hi ha referents? Aquests tipus d'espectacles sempre em fan recordar un espectacle es que es va fer als jardins de la universitat per a celebrar el 555è aniversari (Dr. Solé, Quimet Pla, Manolo i Kike...)
URI ha dit…
Bé, ahir vam veure de forma compacta quasi-tot el circ del Grec d'Enguany.

"Criatures" em va agradar. És una obra de ritme assossegat que s'entreté en els símbols i es repetix constantment per anar desplegant imatgeria variada. Qui volia veure números espectaculars, s'equivocava d'espectacles, qui volia intuir una història també. L'espectacle consisteix en posar un pallasso europeu en mig d'un poble africà i començar un viatge iniciàtic de redescobrir la importància de coses fonamentals i universals. Fins i tot el públic hi participa activament en aquest descobriment, ja que el pallasso treia molts voluntaris (alcalde inclòs). Els acròbates mentrestant anaven a la seva, com en paral·lel en una celebració infinita a la terra, al foc, a les cabrioles i a les acrobàcies.

No tinc clar però que l'essència de "El càntic de les criatures" quedi massa clar: la lluna, el foc i l'aigua hi queden ben reflectides, però el sol, l'aranya o la mort no tant. També m'ha semblat que s'han quedat molt en el misticisme del càntic, un pèl càndid, i el veritable protagonisme l'agafen les estructures escenogràfiques i l'espai, que em va sembla molt ben cuidat, de la mateixa manera que la música en viu i la il·luminació.

Al jardí hi vam veure quatre espectacle prou interessants, Fura movent-se dins una estrella de David vermella (també molt mística); Dima Shine increïble al màstil amb contorsió, un numero molt bo; Charlotte Höfer va fer un número molt plàstic entrant i sortint de la piscina semiesfèrica i els Golden Power van deixar al públic bocabadat en una demostració de força i elegància.

¿Algú sap quins acròbates van ser els primers en fer números d'acrobàcia a càmera lenta com si es tractés d'estàtues?

Els alumnes de la Rogelio tenien un paper molt secundari, movent marionetes gegants pel jardí. Llàstima, perquè també saben fer circ molt bé com vam veure al final de curs fa tres dies.
URI ha dit…
Altres crítiques que han sortit, totes positives, encara que no tothom semblava entusiasmat en sortir de l'espectacle, en general em sembla que al públic també li va agrada. Una cosa que no entenc és, com es programa un cosa familiar a les 22h de la nit sabent que dura 2 hores?!

A. Fancelli del País:
http://www.elpais.com/articulo/cataluna/circo/ofrece/apertura/Grec/familiar/multietnica/elpepuespcat/20090621elpcat_12/Tes

José Carlos Sorribes del Periòdico
http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idnoticia_PK=623164&idseccio_PK=1013

Agencia EFE a la Vanguardia:
http://www.lavanguardia.es/cultura/noticias/20090621/53727894980/poemas-visuales-en-un-cantico-a-la-creacion-abren-el-grec.html

Jordi Bordes al Punt:
http://www.elpunt.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/52790-multitud-i-en-familia-al-grec.html

Bernat Salvà a l'Avui:
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/06/nit_estelada_al_grec_63345.php
i la previa de la Teresa Bruna:
http://paper.avui.cat/cultura/detail.php?id=167518
URI ha dit…
M'havia descuidat la crítica de Joan Anton Benach a la Vanguardia, però és que per Internet no es pot veure sencera. No tan positiva com les altres, però és curiós com tothom remarca que el circ és una aposta segura per quedar bé...

http://www.lavanguardia.es/free/edicionimpresa/res/20090621/53726912551.html?urlback=http://www.lavanguardia.es/premium/edicionimpresa/20090621/53726912551.html
Don vinilo ha dit…
He de dir que una nena d'uns 6 anys als 5 minuts de l'espectacle li deia al seu pare. No m'agrada aquest circ...
Va acabar dormint placidament entre els aplaudiments del respetable.
el circ aquell ha dit…
A SOL I A SERENA
coses que agraden i coses que no agraden.
i coses que tenen raó de ser i coses que no.

Segurament el circ que es presentava durant la segona meitat del segle XIX o els individus que s'exhibien durant les Exposicions Universals tenien alguna raó de ser, victimes del seu temps.
Eren generalment persones d'étnia no caucàsica, en general gent de color, gaire-be sense roba, oferint el que els empresaris denomivaven "tribus no civilitzades, salvatges, oriunds d'aquí o d'allà"

Aquest exostisme avui, m'espanta.

Parlo del que vaig ressentir durant l'espectacle "Creatures".
Una troupe d'acóbates Kenian Boys que ofereixi els seus números em sembla molt licit.
Peró en el marc d'aquest "Creatures" tant de simbolisme oportunista, gratuït, buit i inútil -el pa, l'aigua, el foc- acaba enmascarant, veure ocultant, la realitat cotidiana del Continent Africà.

Em va entristir veure la fotografia que ens ofereixen el Sr. Serena i Cia. d'uns nanos incapaços de parlar una altra llengua que no sigui la seva, condemnats a moure un baixell que res té a veure amb les pasteres en que moren tants esser humans. obligats a saltar encara mes alt segons els capricis d'una dramaturgia erma peró carregada de decoracions d'un Nadal ben estrany, inclús de diamants... diamants africans?
Tots aquests nanos van com teledirigits per un home ben blanc, el pallasso, ben decidit, senyalant amb el seu dit aquí o allà, observat de prop per l'expresió sempre complaent, es clar!!! de l'unica dona, veu sense paraules enmarcada per una cara de lluna nova, un rostre de pau inalterable.
Tremendo.
L'unic conflicte que patia aquest pallasso era que el moguessin i el fessin posar cap per avall.

No pretenc que tots els espectacles com Taüb, Baobab, Creatures tinguin un conponent permanent de denúncia, de protesta, peró ho sento, a mi cap d'ells m'ha arribat.

Només veig nanos saltant cada cop mes alt per agafar un bitllet de 500. Em direu que així poden ajudar les seves families, esperem que si.

El que no m'agrada es que darrera de la imatge de fals benestar amb que tothom, o quasi tothom, s'en va a casa, s'amaguen uns empressaris que s'omplen les butxaques de valent i un continent veí perpetuament explotat.

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie