Passa al contingut principal

CRÒNIQUES GRUYÈRE 4a entrega 

Tornen les cròniques Gruyère, publicacio helvètica i irregular per excel.lència...
En aquesta 4a entrega us vull parlar d'una titellaire brutal: ILKA SCHONBEIN. Cames de ballarina (té una formacio en dansa euritmica) i gestualitat de mim,  formada a Stuttgart amb el titellaire Albrecht Roser
La vaig veure al Théâtre Vidy Lausanne, un teatre fantàstic situat a la vora del llac Léman, amb dues sales, un carpa permanent i un terreny per acollir altres estructures (és aqui per exemple on els Arts Sauts van fer-hi les seves ultimes representacions, el 2007). Aquest teatre és també espai de residència, creacio i difusio d'espectales.  
 
L'espectacle que va presentar es titula "La vieille et la bête".  En un principi estava concebut per ser l'adaptacio teatral d'un conte dels germans Grimm "Le petit âne", que explica la història d'un rei i una reina que no poden tenir fills i acaben infantant un ase.
La mort del pare de l'artista va arribar a mitja creacio i aixo va fer que el conte s'anés transformant per poder abordar el tema de la vellesa i de la mort que tocaven la titellaire de molt a prop.  
En aquest espectacle, dues dones en escena: l'una  mig music mig madame-loyal situada entre el public i la pista (Alexandra Lupidi), l'altra,  titellaire i narradora, al centre de l'escenari (Ilka Schonbein).

La peculiaritat de les titelles que l'Ilka Schonbein fabrica és en primer lloc el fet de no ser manipulades amb fils i tampoc ser guinyols. En segon lloc, és que en general no son éssers sencers sino motllos de parts del cos: una cama, un braç, una cara... que l'artista utilitza per transformar-se a si mateixa i fer néixer els personatges, que poden ser fins i tot dos alhora.  En conseqüència, el cos de l'artista adquireix gran importància escènica, cosa inhabitual en els espectacles de titelles. 

La primavera vinent estarà a Paris, no sé a quin teatre però... Hi presentarà "La vieille et la bête" i una exposicio de les seves titelles.  VAL MOLTISSIM LA PENA de debò... si un dia la podeu veure (a Paris o a on sigui)... no només per la tècnica en si, que és super acurada sino per l'honestedat de la narracio i del sentiment amb què l'artista treballa.

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie