7.11.2013

Critica Retalls Marcel Barrera


Marcel | dijous, 11 de juliol de 2013 | 11:13h
Els mals resultats dels cabarets de circ que el Festival Grec, juntament amb l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC), van organitzar l’any passat feien de l’espectacle de circRetalls tot un repte. Per segon any consecutiu, companyies vinculades a l’APCC i a La Central del Circ tornaven a estar a l’aparador del públic barceloní. No caldrà, afortunadament, una tercera revàlida. 
La segona oportunitat ha estat la bona. El Grec i La Central del Circ han fet diana. Onze artistes de cinc companyies -Capgirades, La Clandestina, PSIRC, Nacho Flores i Nacho Ricci- ens van brindar ahir un combinat de circ amb bona tècnica, diferent, amb humor exquisit i un plaer per a l’esperit. Retalls és una gran oportunitat per conèixer les noves maneres de fer circ que es fan a Barcelona. A més, ens demostra que contemporaneïtat no és sinònim d’uniformitat i que el nouveau cirque també pot ser variat, amè, divertit i no pretensiosament elitista.  
L’asturià Jorge Albuerne (La Clandestina), un dels artistes més heterodoxos del panorama circense, fa una anticlasse de perxa xinesa que trenca amb tots els estereotips. Nacho Ricci exhibeix una tècnica depurada i exercicis netíssims a la corda llisa. Fa poqueta cosa, però perfecte i amb estil. PSIRC i les Capgirades també llueixen i sorprenen. Nacho Flores, amb els seus equlibris, dóna vida a uns cubs de fusta i recorda a Pinotxo, el titella de fusta que es converteix en humà. 
Tot el combinat -es pot veure fins dissabte 13 de juliol- té armonia i unitat, mèrit al bon treball a la direcció de Ley Mendoza, fins el mes de maig director artístic de La Central del Circ. Llàstima que els bons resultats que es veuen al Mercat de les Flors, producte de l'excel·lent feina que s’ha fet des del 2011 a La Central del Circ, es vegin alterats i en seriós perill precisament ara per les retalladles i els acomiadaments que hi ha hagut en aquest equipament, entre ells el de Ley Mendoza. 

La companyia La Clandestina durant un moment de la seva actuació. Foto: Josep Aznar/Festival Grec.