Passa al contingut principal

Joaquim Armengol demana una taula rodona, si us plau!


Joaquim Armengol demana una taula rodona, si us plau!

 
/ 2.10.2013
Pep Tosar s’ha acomiadat del Círcol Maldà amb una festa. Per al crític teatral Joaquim Armengol, aquest es un símptoma definitiu que el teatre a Catalunya i, especialment a Barcelona, està arribant a una situació desconcertant i de cul de sac, una situació que l’acabarà paralitzant. Per què?
Pep Tosar al Círcol Malda
Perquè dia a dia es desacredita, es rebaixa, es ven a un preu molt baix. El sector teatral s’està desintegrant en bona part, perquè en bona part s’està prostituint de forma denigrant i vergonyosa, la seva pèrdua de valors fonamentals és alarmant. On és, avui, el seu sentit ètic? El sector teatral, on cal incloure-hi primordialment les institucions públiques, però també les privades, programadors, empresaris, polítics, dramaturgs, directors, actors, periodistes, etc, té un deure moral de primer ordre envers el ciutadà, l’espectador afí i també amb el públic en general. Però la sensació és que ha renunciat a aquest deure cultural bàsic amb total obscenitat. Diria, fins i tot, que ho ha fet amb un premeditat i cínic relaxament. I el principi de responsabilitat? I la competència? Sembla ser que la crisi econòmica és l’excusa perfecte per enrunar la solidesa d’un teixit teatral de qualitat, la possibilitat del qual hauria de sostenir intel·lectualment i econòmica la mixtura teatral del país. Digueu-me, com s’explica aquesta transformació integral i tan desequilibrada en el caràcter que ha sofert el teatre a Barcelona? Com s’explica el canvi de tendències estètiques i ideològiques de moltíssims espectacles que les sales programen amb normalitat autista? Com s’explica aquesta caiguda lliure i en picat del teatre cultivat, civilitzat, educat, crític -que és l’ideal responsable a desitjar -, cap a un tipus d’espectacle majoritàriament trivial, lleuger, de pur entreteniment? Un teatre de poc braç, més proper a la vulgaritat televisiva, tot ell ple d’un d’humor blanc, anodí, totalment desposseït d’ideologia, de cap risc i, naturalment, de qualsevol compromís. En altres esferes vitals, posem per cas la mèdica, científica o alimentaria, acceptaríem aquesta deriva qualitativa?
És veritat que estem atrapats en la postura d’una societat hipertrofiada que es rendeix a la cultura de l’emoció i al sentimentalisme més baix; i, tanmateix, quin posicionament adopta l’Estat davant aquesta situació tan crítica? Quin missatge envia? Déu del cel! Sembla ser que la posició governamental, política, i de molts teatres és la d’una rendició total. Rendició davant l’engreixament, al preu que sigui, de la taquilla com a criteri de valoració! Quin model de cultura és aquest? El de la banalitat? El del pur mercantilisme? Potser som massa pobres per poder fer una cultura? Cal assenyalar que projectes com el del TNC fins ara, arrossegant-se de manera menyspreable cap a un sentit de l’èxit totalment pervers, entès com a rendibilitat econòmica, que capitula davant l’opi estadístic del tant per cent d’ocupació; o la deriva preocupant del mateix Teatre Lliure, entre d’altres, han fet i fan molt mal, perquè instauren un model que adultera el sentit autèntic del teatre, en el fet que estan educant un públic, un país, que se sent la mar de bé assegut en una butaca que li és sempre fàcil i reconfortant. Sabem que, en general, l’espectador és necessàriament conservador, burgès, que va al teatre per aclofar-se a la regalada, però si l’acontentem amb aquest tipus de tisanes teatrals s’hi enfonsaran fins que l’oblit els enterri.
D’altra banda, s’hauria de contrarestar d’alguna manera aquells espectacles que tracten al públic com si fos un ramat d’idiotes a qui pasturar. El públic és intel·ligent, i prova d’això és que recolza i demana projectes teatrals com el de Pep Tosar, l’escriptura teatral de Josep Maria Miró, l’imaginari oníric d’un Xavi Bobés o les magnífiques pensades de Jordi Galí, per posar alguns exemples. Que desaparegui el Círcol Maldà -i ho dic com a exponent immediat -, entre dins les imprevisibles fluctuacions humanes, però que la ciutat de Barcelona no trobi un espai per seguir un projecte de nivell com aquest no s’acaba de comprendre, com tampoc es pot comprendre que algunes sales subvencionades no obrin les portes a propostes de creadors que arrisquen amb bon sentit, més enllà del pur entreteniment, a esperits artístics cultivats com els que acabo d’anomenar. Això demostra la perniciosa situació on ens trobem. I cal rebel·lar-s’hi!
Sovint ens emmirallem amb Europa, i resulta que estem a la cua en quant a destinar diners a la cultura. A Catalunya el pressupost que hi assignem és insignificant. Països com Portugal, Dinamarca o la mateixa Polònia protegeixen, justament, aquest tipus de projectes culturals compromesos que assumeixen el deure d’elevar el nivell general, perquè comprenen quina és la importància d’un bon resultat en aquest sentit, essencial per tenir futur. Aquí, en canvi, sorgeix una paradoxa extraordinària: a casa aniquilem i deixem de banda aquesta mena de projectes teatrals, anomenem-los de risc i responsables, perquè preferim importar-los de fora, a través de festivals com El Grec, Temporada Alta, Tàrrega o el mateix Mercat de les Flors.
De manera que mentre aquí buidem l’esperit programant teatre d’entreteniment, destinem gran part dels escassos recursos econòmics que tenim a donar entrada a un teatre, anomenem-lo tambéreconfortant i vital, que fem portar de l’estranger. I això provoca que la presència catalana en els circuits internacionals habituals sigui pràcticament nul·la o perifèrica. Naturalment hi ha alguna excepció com Calixto Bieito, La Fura o el mateix Àlex Rigola, però potser hauríem de preguntar-nos quans diners ens han costat aquestes excepcions? I ja que hi som, fem-nos més preguntes: s’apliquen les mateixes retallades, i de la mateixa manera, a les programacions internacionals que a les programacions nacionals? Obviament no! En tot cas, probablement, les retallades en les programacions nacionals sostenen i mantenen vives les programacions internacionals, una justificació provinciana en nom d’un hipotètic prestigi d’importació que resulta ser l’excusa més fàcil per a una política cultural teatral acomplexada. Persistim a mantenir-nos lligats a una mentalitat desequilibrada i pobre. És evident que patim un complex d’inferioritat crònic pel que fa a les arts escèniques.
Molts pensem que és necessari un debat seriós i a fons amb tot el sector que acabi amb un compromís. No podem abandonar els interessos de la cultura, en aquest cas escènica, a mans de l’absurda i malèvola lògica del mercat lliure.

Comentaris

Anònim ha dit…
El Sr. Joaquim Armengol, amb tots els meus respectes desacredita i rebaixa (just el que ell demana que no es faci amb el teatre cult) a tot el teatre d'entreteniment, a tot aquell teatre ple d'humor blanc i que no adquireixi un compromís, a tot aquell teatre que no sigui cultivat, civilitzat, educat i crític.

Doncs miri Sr. Armengol. A mi aquest teatre que vostè defensa em sembla tan lloable com el teatre de pur entreteniment.

A veure si haurem d'anar per la vida caminant solemnement en cada pas que donem, reflexionant en cada paraula que diem, mirant amb el tercer ull cada cosa que es creua al nostre camí.

Vostè menyspreant tot el que no és del seu gust queda retratat, no com un intel·lectual sinó com un intelectualoide.



Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

7º ENCUENTRO DE MALABARISTAS MALABARIA VII "Malabaria" Herrera de Pga. 7-9 Octubre

VII "Malabaria" Herrera de Pga. 7-9 Octubre Notapor aitortxuherrera » Dom Sep 04, 2011 11:36 am 7º ENCUENTRO DE MALABARISTAS MALABARIA 7, 8 y 9 octubre 2011 Herrera de Pisuerga (PALENCIA) VIERNES 7 19:00. Recepción de participantes e inscripciones. Lugar. Centro Juvenil. CONTACTO: encuentromalabaria@hotmail.com JAIME - 661921226 disponible a partir de las 22:00 Precio del encuentro es de 13€ en la preinscripción (antes del día 7 de octubre) y de 15 € en el encuentro. Incluye: camiseta, chapa, identificaciones, desayuno sabado y domingo, comida del sábado y domingo, alojamiento, talleres, acceso a las instalaciones y alguna sorpresa. POR RAZONES DE SEGURIDAD E HIGIENE NO SE ADMITEN ANIMALES EN TODAS LAS INSTALACIONES DEL ENCUENTRO Ingresar la preinscripción en Caixa – 2100 6080 54 0200015462 En concepto. Malabaria 2011, NOMBRE APELLIDOS y traed el recibo del pago al encuentro. OS ESPERAMOS ¡HASTA LA VISTA MALABARISTAS! ATENCION: puedes colaborar con el Malabaria comprando pape