Passa al contingut principal

Semafor verd a La Vanguardia i crítica:

La consagración del nuevo circo

SANTIAGO FONDEVILA - 28/12/2005


Leandre Ribera y Claire Ducreux fueron los responsables y protagonistas de Madame et monsieur, un espectáculo gestual de clown que bebía del cine mudo y que hace tres años fue una de las perlas de la programación de la Fira de Tàrrega y más tarde del Poliorama. Ambos, junto a Teresa Celis, asimismo directora técnica de Rodó, firman la idea del décimo Circ d´Hivern del Ateneu de Nou Barris. Y el resultado es, por decir una de las cuatro o cinco palabras del espectáculo, fantástico. Aunque cabría añadirle muchos otros adjetivos que, sin embargo, no plasmarían la magia de esta creación que avala tanto al Ateneu en tanto que espacio donde tenazmente se ha forjado una tradición de circo contemporáneo única en el país, como a Leandre Ribera, quien en su día fue tentado por el Cirque du Soleil, pero venció la tentación para suerte de todos nosotros.

Rodó es un espectáculo plástica y conceptualmente (por el humor) blanco, cuyo título hace referencia a una omnipresente esfera que se metamorfosea y alrededor de la que se construyen no pocos de los números. Una creación plagada de pequeñas ideas sorprendentes que nos mueven a la risa o nos remueven las emociones, en el que la poesía visual se une con la ternura dentro de un juego ininterrumpido. En Rodó, cada intérprete tiene su personaje, desde la payasa Cristina Solé que hace bueno lo de que no hay mejor gag que una buena caída, hasta Claire Ducreuex, aquí como impagable bailarina-payasa. Y, si en ella el movimiento le viene de oficio, hay que significar el dominio corporal de todos los intérpretes, incluso de los teóricamente más rígidos, como el portador y acrobata Rafael López. Pero a las luminosas ideas, a esos destellos de un imaginario desbordante, hay que sumar una muy atinada dirección de actores sobre una muy acertada banda sonora. Sí, de actores, porque los intérpretes de Rodó no son meros, atléticos, gimnastas, sino miembros de un grupo homogéneo con un común tamiz de payaso, aunque cada uno con su personalidad y sus habilidades, claro, como Candice Bores (cuadro aéreo), Antònia Ruiz (cuerda y aéreos) o Karl Stets (cuerda floja) .

Ciertamente que el escenario del Ateneu resulta algo pequeño para este espectáculo, que merece una explotación comercial en otro teatro de la ciudad. Eso, amén de los seguros bolos que le surgirán. Afortunadamente, el Ateneu ya comenzó el pasado año con el Circo Klezmer la venta de sus creaciones. Y con grandes resultados (36 bolos y 7.985 espectadores). En suma, unas producciones maduras que reivindican el apoyo máximo de las instituciones, porque está claro que ya existe un nuevo circo en nuestro país.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie