Passa al contingut principal

Picasso i el circ a l´Avui

Els circs

de Picasso

El Museu Picasso presenta fins al 18 de febrer l'exposició 'Picasso i el circ', que aplega 300 obres que ressegueixen la fascinació de l'artista pel món circense l Aquesta mostra tanca la programació Picasso2006BCN l Conxita Oliver


Al llarg de la història de l'art, la poètica del circ ha despertat força interès entre els artistes i les relacions que s'han establert entre ambdós àmbits han estat molt intenses. Daumier, Toulouse-Lautrec, Degas, Seurat, Chéret, Léger o Chagall es van apassionar per aquest espectacle cinètic que sedueix i captiva l'espectador. Picasso també es va enlluernar per la naturalesa fascinadora d'aquest espai màgic i per les diverses manifestacions que hi coexisteixen, tot i que ho va fer des d'una mirada interior: darrere aquell món de llibertat i risc s'hi amaga un rerefons d'incertesa, de llegendes, mites i drames, on la felicitat i la tristesa es donen la mà. Rere "l'espectacle més gran del món", Picasso hi veu les íntimes i secretes afliccions dels seus personatges errants, condemnats a anar sempre més enllà de les seves proeses físiques i víctimes de la pròpia superació.

La profusió d'obres que al llarg de la seva trajectòria van tractar d'una o altra manera la iconografia del circ, posa de manifest el gust que sentia per la seva cara oculta, per aquella "activitat humana que ha de combinar els jocs del cos amb els jocs de l'esperit", com va dir Sebastià Gasch, lluny del seu virtuosisme.

Picasso, doncs, fa una lectura metafòrica i vital de les representacions de pallassos, domadors, funambulistes, acròbates o amazones; una traducció melodramàtica seguint els tòpics dels poetes romàntics francesos, els pintors impressionistes i simbolistes que van interpretar el circ com el símbol de l'heroïcitat de l'artista, del patiment i la solitud humana o, fins i tot, de la fugacitat de la vida. Es va arribar a identificar tant amb els seus personatges, per la seva incomprensió i anonimat fora de la pista, que es va interessar per les seves vides quotidianes, solitàries, silencioses i amargues i fou aquesta visió la que va reflectir en les seves obres.

L'exposició Picasso i el circ, comissariada per Dominique Dupuis-Labbé, conservadora de les col·leccions dels Museus de França i Maria Teresa Ocaña, actual directora del MNAC, revisa la vinculació emotiva i l'evolució plàstica, intel·lectual i afectiva que Picasso va mantenir amb l'univers circense. Pintures, escultures, dibuixos, gravats, ceràmiques i màscares de diferents etapes, des de la rosa i la blava, passant pel cubisme, el classicisme i el surrealisme, configuren un extens recorregut fins a les últimes obres en què l'artista deixa de ser actor o espectador per esdevenir un voyeur d'un circ somniat i rememorat en el record, en el qual els personatges encarnen papers eròtics. També hi estan presents treballs per a escenografies i vestuaris escènics com Parade (1917) per als ballets russos de Diaguilev, amb guió de Cocteau, música de Satié i coreografia de Massine.

És a la Barcelona de finals del segle XIX on Picasso es converteix en un assidu del circ, però no serà fins a la seva arribada a París -a principis del XX quan amb Max Jacob i Apollinaire freqüenta el circ Medrano- que els personatges circenses i els de la Commedia dell'Arte fan la seva entrada plàstica, confluint en un mateix univers. L'especial seducció per la figura de l'arlequí; un personatge no nascut del circ sinó pertanyent al teatre italià -marginal, cínic i seductor, però també vist com un iniciat- esdevé el seu altre jo i el seu mirall anímic, com després faria amb el Minotaure. Arlequins, pierrots i pulcinelles, al costat de saltimbanquis, malabaristes i equilibristes, en escenes familiars i en escenaris ficticis, manifesten la incomprensió dels seus sentiments.

Al final de la seva vida, Picasso es deixa fotografiar disfressat de pallasso per amics seus com ara David Douglas Duncan i André Villers, assumint la trista personalitat de l'artista i la nostàlgia del temps passat.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie