Passa al contingut principal

Tranuites al pais

Sobre el mundo de los sueños y sus habitantes gira este circo ideado por Lluís Danés que parte del tema Somniem, del cantautor Lluís Llach. Los tranuites, o trasnochadores, esos seres que aprovechan la noche para deshacerse de las máscaras que visten de día y dejar volar su imaginación, podemos ser todos, viene a decirnos Llach, micrófono en mano, antes de instalarse tras el piano de cola que acompaña a los ocho músicos que tocan en directo sus temas de siempre versionados con nuevos arreglos. Y la atmósfera onírica en la que Tranuites Circus envuelve al espectador es lo más logrado del espectáculo. Su arranque es potente: los seis tranuites emergen de un edificio destartalado hecho de ventanas viejas mientras Llach nos invita a "querer lo imposible para llegar a lo posible".

A partir de ahí, las escenas se suceden siempre alrededor de la misma idea, la de huir hacia la esperanza, sea dentro de una maleta, como en el caso de la contorsionista Ane Miren, la artista más sobresaliente, o sobre unos cestos como zapatos que dificultan a una bailarina, interpretada por la trapecista Fura, el desarrollo de su danza.

Aunque la parte puramente circense de este montaje sea lo más flojo (ni las acrobacias de Alberto Barrera, ni las evoluciones aéreas de Fura, ni los ejercicios sobre la percha china de Jorge Albuerne son nada del otro mundo), Tranuites Circus consigue compensar la ausencia de espectacularidad de los ejercicios gracias al envoltorio en el que éstos se presentan, lo que en el fondo no deja de ser una manera de subrayar el mensaje de la propuesta: lo importante no es tanto el resultado como el intento en sí, esa necesidad de evasión de la realidad a pesar del riesgo y de la incertidumbre que comporta. Y así es como el montaje ofrece momentos brillantes, como los equilibrios de Manolo Alcántara al son del tema Amor particular y sus personales movimientos desmadejados.

Tranuites Circus no es tanto un espectáculo de circo al uso como la evocación de un mundo grotesco en el que el espectador queda atrapado durante algo más de una hora. Tan sugerente es el magnífico despliegue escenográfico que recrea los anhelos de estos tranuites como significativos son los temas de Llach, en cuyas letras se inspiran las acciones de los intérpretes. Así, la contorsionista consigue hacerse maleta y marchar motivada por la idea de Ítaca de Kaváfis que Llach concreta en la canción Viatge a Ítaca y aquello de "ten siempre en el corazón la idea de Ítaca, tienes que llegar, es tu destino".

Otros temas del cantautor catalán que el espectador reconoce seducido por los arreglos son Tinc un clavell per a tu, Un núvol blanc o Un himne per no guanyar. Por partes, Tranuites Circus cojea a ratos por la futilidad con la que se rellenan algunas escenas; en cambio, como un todo, logra que el público se ponga en pie al final y aplauda con ganas. El espectáculo, que puede verse en Barcelona hasta el 14 de enero, supone además la posibilidad de ver a Lluís Llach sobre el escenario después de haber anunciado su retirada del circuito comercial.La atmósfera onírica en que el montaje envuelve al público es lo más logrado.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie