Passa al contingut principal

Tranuites al Punt.

Aquí teniu una crítica del punt, es positiva segur que a ell el van convidar.

Somnis de nit

Lluís Llach va confessar ja fa uns quants anys que algun dia li agradaria preparar un espectacle amb elements del món del circ. Ha trigat bastant a executar aquest seu antic projecte, però a la recta final de la seva carrera artística ha aconseguit dur-lo a l'escenari del Teatre Nacional de Catalunya. El resultat és Tranuites Circus, el muntatge que es va estrenar dimecres amb molt d'èxit a la Sala Gran.

El creador i director de Tranuites Circus, Lluís Danés, que col·labora amb Llach des que el 1998 es va fer càrrec de l'escenografia dels concerts de presentació del disc 9, ha dirigit també la pel·lícula documental Llach, la revolta permanent, inspirada per la cantata Campanades a morts.

Somniem, la cançó de Llach que el 1979 va donar nom a un dels seus discos més estranys i que no forma part del seu repertori habitual, és el punt de partida de l'espectacle. Una mica a la manera d'algunes composicions de Léo Ferré llargues i programàtiques, Somniem evoca el poder de la imaginació per fer realitat el desig amb una voluntat que és recurrent en la trajectòria de Llach: la de mostrar camins cap a formes de vida més plaents que les convencionals, com els que es dibuixen al disc Porrera, en què reivindica uns valors molt allunyats dels de la societat de consum.

Com l'obra literària de Miquel Bauçà, Tranuites Circus es planteja com una invitació a explorar el territori dels somnis com a últim refugi per viure lliurement. La col·laboració de Marta Carrasco, que ha pres part en la direcció de moviment, confereix a l'obra una personalitat especial. Les escenes amb què els intèrprets proposen, en el misteri de la nit, un viatge per la bellesa dels moviments del cos recullen l'esperit reflexiu sobre la fugacitat i la fragilitat que es pot trobar en els muntatges de dansa de la companyia de la coreògrafa.

Fa de mal dir si aquest és el millor espectacle de circ que es podia imaginar a partir de la música de Llach. En tot cas, a Tranuites Circus no sobra cap de les cançons (algunes reconvertides en aquesta ocasió en peces instrumentals) i dels fragments musicals escollits, que el cantant interpreta, amb l'acompanyament de vuit músics, molt motivat i divertit, qui sap si més desinhibit i còmode que mai, en saber que per un cop els focus no estan orientats cap a ell, sinó caps als excel·lents artistes del circ, entre els quals és just destacar Fura amb la seva elegància aèria.

Tranuites Circus és un bon pretext per retrobar el Llach més natural a l'escenari, el que s'ho passa bé deixant que la sensualitat de la seva veu es retroalimenti de les sensualitats que provenen de les altres disciplines artístiques en joc.

Xevi Planas
El Punt 05/01/2007

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie