Passa al contingut principal

Fi de curs de l'École Nationale de Cirque de Montreal


L'escola de circ de Montreal és una de les més importants (si no la més important) del continent americà. Està situada a les noves instal·lacions de la tohu que és la ciutat de les arts del circ creada per convertir Montreal en "la" capital del circ mundial i que porta funcionant des de 1999 (però d'aquest tema ja en parlaré un altre dia).

Al entrar, els alumnes de primer curs, ocupaven tot el hall i feien petites exhibicions entre el públic que esperava per entrar (banquina, malabars, acrobàcia mà a mà,...). Tot a càmera lenta i sense parlar. O sigui, perfecte per entrar predisposat a veure bon circ.

En la primera part, actuaven els alumnes de segon curs, sota el títol de "Glam". Suposadament, l'acció passa en un banc, amb els seus diferents empleats i clients (en aquest cas un grup de drag queens). De fet, no hi havia acció en absolut, sinó que simplement s'anaven presentant els personatges del banc que feien el seus respectius números. El presentador-clown era Rubén Martín (ex alumne de l'escola Rogelio Rivel) que la veritat va estar força bé, fent paròdies de números de circ clàssic, en plan venedor ambulant i disfressat d'insecte (sí, ja sé que costa d'imaginar). En general, vaig trobar que el nivell tècnic era baix (si el comparo amb el que recordo de l'ESAC de Brusel·les). Els millors números el d'equilibri sobre mans d'Évelyne Laforest (professor: Yury Bozyan) i el de cercle aeri de Bret Pfister (professora: Nathalie Hébert). En canvi, la roda alemanya, el trapezi i la corda volant molt fluixos. El número de malabars va ser el típic número de malabars-contact contemporani.

En la segona part, els alumnes d'últim curs, sota el nom de "la disparition", buscaven al pallasso Pipo, desaparegut misteriosament. Amb una estètica tipus Mad Max, plena de baralles i crits, els números s'anaven encadenant de manera desendreçada i poc interessant. L'únic a destacar van ser els excel·lents salts de Gisle Henriet a la bàscula i al llit elàstic (professor:André St-Jean). La resta de números (trapezi fix, roda alemanya, corda volant, equilibris mà a mà, equilibris sobre mà i corretges) molt menys tècnics del que esperes en un final de curs d'una escola superior de circ, sense pràcticament cap idea i una teatralitat postissa que mai va arribar a connectar amb els espectadors.

Els espectacles estaven dirigits, respectivament, per Catherine Tardif i Estelle Clareton, dues coreògrafes de dansa contemporània (força conegudes al Quebec). Sincerament, crec que no han sabut aprofitar les avantatges que té el llenguatge del circ, possiblement perquè no el coneixen i es redueixen a repetir fórmules de dansa contemporània que potser colen en un espectacle de dansa, però no en un de circ.

El que sí s'ha de dir és que les instal·lacions de la Tohu són simplement magnífiques, creades expressament per fer circ i plenes de possibilitats.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie