Passa al contingut principal

critica a l'espectacle NMOR


D’extramurs a la glòria




El Monumental acull ‘NMOR’, que ha obtingut un ajut a la creació

Comas Soler Cultura - Crítica
dilluns, 14 gener 2008 - 1 comentari
Teatre ple, públic enfervorit i espectacle brillant. Dissabte el Monumental va ser una festassa. S’hi presentava ‘NMOR’, la tercera de les propostes que aquest any ha obtingut un ajut a la creació escènica per part del Patronat Municipal de Cultura. El muntatge, protagonitzat per la companyia ‘Triple morro amb pirueta’, té el seu origen en les activitats que es realitzen habitualment a ‘La Fibra’, el local okupat que hi ha a la plaça de Josep Cusachs, a Rocafonda.
Bellesa i energiaL’espectacle, que combina molt encertadament diverses tècniques de circ amb un suport musical de gran eficàcia, sorprèn des del primer moment per la seva pulcritud. Tots els seus elements són simples –i en això radica la seva gràcia– però junts arriben a dibuixar un retaule ben elaborat. Des de la banyera-bressol o els pilons de matalassos que configuren l’escenografia, fins al vestuari i el maquillatge, la gestualitat, el moviment, la il·luminació o les ombres. Cada cosa és al punt idoni per compondre una mena de relat oníric i ingenu. Tant li fa que la tècnica sigui justeta i l’execució dels exercicis força millorable, perquè està clar que la pretensió de la penya del ‘Triple morro’ no és aconseguir el tòpic del “més difícil”, sinó senzillament demostrar com s’ho han currat i evidenciar les potencialitats que el circ pot aportar a la ciutat. Per això ‘NMOR’ és un tast on la bellesa i sobretot l’energia van a raig, i en el qual, simptomàticament, els malabars, les evolucions acrobàtiques o els números corals de trapezi són més a prop del sentiment, del llenguatge plàstic i de l’apunt coreogràfic que de l’habilitat pura i dura.
En el traç del fil conductor que harmonitza elements i dóna caràcter al conjunt de l’espectacle s’hi nota la mà –i l’escola– de l’Alba Sarraute. Els tocs de sensualitat i d’ironia també en són un indici. Tot i així res no seria tan rodó si no fos per l’extraordinària aportació de la música interpretada en directe per Pol Freire, Jordi López i Jonc Tarrés: és definitiva.
Catarsi en clau mataroninaMés enllà del seu èxit, que va ser clamorós, i de la vàlua del seu resultat artístic, ‘NMOR’ va constituir tot un acte social. Primerament, pel poder de convocatòria demostrat dissabte per una “troupe” farcida de cognoms mataronins de prosàpia. Però, encara més, pel simbolisme que tenia el fet que un producte elaborat a ‘La Fibra’, superés oficialment la condició de proscrit i ocupés (sense k) l’escenari del Monumental. Amb tots els honors i amb calerons municipals. Tota una catarsi. Només així s’entén l’exultació de bona part del públic en acabar l’espectacle. O la del mateix regidor de Cultura, que repartia felicitacions i abraçades a dojo. Per això, i per ser conseqüents, cal plantejar-se sense dilació el paper que han de tenir les arts del circ i d’altres disciplines escèniques afins en el panorama cultural de la ciutat. I quins equipaments poden necessitar quan els locals actualment okupats es destinin als distints usos socials que tenen assignats.
Comentaris

Escrit per m el 14-01-2008 13:00:21
Com molt bé diu la crònica, la suma de tot: músca, acrobats, malabars, llums,...té un resultat molt molt bò.... Felicitats a tots!

Comentaris

Joan Ramon ha dit…
Jo també hi vaig anar a veure Nmor, Vaig tenir la sensació de reviure l´ambient de l´Ateneu de Nou Barris de fa uns quants anys. El públic no només anaven a veure un espectacle sinó també la realització d´un somni. L´espectacle no es tant important com la celebració de que per fi una administració escolti a uns joves que fan un art que poques vegades s´escolta. I el resultat es clar: el circ agrada, el circ ompla,el circ es cultura. Per cert el quadrant va triomfar, s´hauria de posar de moda. JE JE !!!
llopes ha dit…
Nosaltres som fans de Marin&Bobby Mc Ferriol.
Sous els millors.!!!!!

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie