Passa al contingut principal

A mi m'agraden els malabars 2

Aquesta setmana volia posar alguna cosa més artísitca (d'escenari), però... l'actualitat s'imposa i, en comptes d'això posaré un vídeo d'un entrenament. En concret, de dos russos anomenats Grigoriy Lovigin i Alexandr Koblikov (entrenats per Yuriy Pozdnyakov). Aquest vídeo és, en realitat, un anunci per atraure gent a la WJF del 2008 que es celebrarà el desembre a Las Vegas. És un intent de picar els millors malabaristes del món perquè vagin a competir amb aquestes dues bèsties. Això ho fan perquè en les últimes 3 edicions tot ho guanyaven Vova Galchenko i Thom Dietz i així s'afegeix una mica d'emoció.

Un altre comentari sobre aquesta 5à edició de la WJF de 2008 és la nova norma de prohibir la participació de tots aquells que hagin participat a (alguna de les dos edicions de) la competició de malabars eXtrems de la IJA (basada en el risc que els malabars caiguin, o sigui, basada en fer bogeries tècniques), ja que segons Jason Garfield, li han robat la idea (fer una competició esportiva de malabars), sense posar-lo als crèdits. A la pràctica, la majoria de malabaristes (inclosos el Galchenko i el Dietz) van a les dos trobades, però alguns van sucumbir a l'amenaça i no van participar en la competició eXtrema. Dels competidors "que poden aspirar a alguna cosa" en la WJF només Wes Peden (un dels protagonistes del vídeo de la setmana passada) hi va participar. És una llàstima que es prenguin decisions tan dràstiques per qüestions tan subtils i infantils.

Perdó per la parrafada! En el vídeo hi veureu trucs com el [55] (amb un [66][44] al mig!!!) de 10 pilotes, la cascada de 9 pilotes, el [55][33][44] de 8 pilotes, pirueta amb 7 pilotes amunt, 5 pilotes recollint a l'esquena!!!, 5 pilotes amb una mà per darrera l'esquena,...

Comentaris

antonio pa i circ ha dit…
Pots explicar-nos les diferencies entre la WJF i la IJA? i per una altra banda la EJA (la associació europea de malabarisme) es independent? existeixen equivalents americanes, asiatiques etc?
URI ha dit…
Crec que això ja ho havia explicat per alguna banda, però no està de més recordar-ho.

La IJA és la International Juggling Association (creada el 1947), que podríem considerar l'associació de malabaristes del Estats Units i Canadà. Aquesta és una associació totalment transversal i organitzen una trobada cada any on s'hi fan competicions, però aquestes són totalment fraternals. De fet, hi ha moltíssimes competicions perquè tothom s'hi senti còmode (des de competicions "a veure que dura més estona" fins a "premi del públic" a "100 metres en malabars") i a més hi ha els premis "importants a nivell professional" que d'alguna manera donen el títol al "millor malabarista de l'any" (i tenen molt prestigi), però ¿I això com s'avalua? Hi ha molts aspectes a tenir en compte i les decisions poden dependre del jurat de cada any. El fet és que algunes persones (concretament Jason Garfield) creien que els criteris no estaven clars i eren injustos i que s'hauria de valorar seguint uns criteris "només" técnics, com si els malabars es tractessin d'un esport.

Així doncs l'any 2004 Jason Garfield crea la WJF (World Juggling Federation) amb una convenció anual on s'avalua segons un criteri tècnic. Segons ells és la única competició on hi ha un criteri "just" per saber qui ha guanyat. Val a dir, que va tenir molt èxit i alguns dels millors malabaristes del món van anar-hi.

Evidentment, molts malabaristes (Garfield inclòs) van a les dues competicions (si la feina els ho permet, perquè els professionals de veritat el què fan és treballar en escena i no competir). Aleshores fa dos anys, dos malabaristes (concretament Jack Kalvan i Ben Tolpin) van crear una competició de malabars eXtrems afegida a les moltes competicions que ja feia la IJA on es premia el "risc" en els números, on risc s'ha d'entendre com risc tècnic o sigui qui fa les animalades més grosses (és a dir més difícils). Diguin el què diguin el paral·lelisme amb la WJF és evident, encara que ells defensin que contra més esdeveniments millor i punt.

Aclarir que el mal rollo és només entre WJF i la competició eXtrema i NO entre IJA i WJF. Tot i que la polèmica "malabars art o esport" ha portat molta cua. Us recomano moltissim aquest article al respecte:

http://jugglingtricksunlimited.com/artorsport.html

¿I a Europa? A Europa tenim fama de passar del tema, "nosaltres fem art i cadascú que faci el què vulgui a casa seva", tot i que molts europeus van a competir tan a la IJA com a la WJF (com per exemple Thom Dietz). Aquí tenim la EJA, que és independent i va néixer al 1987. La competició que fan és totalment del bon rollo, els premis no tenen "prestigi com a tals" que jo sàpiga.

Segur que a sud Amèrica hi ha coses semblants. A Àsia ho dubto, perquè, aquestes competicions neixen quan els malabars es tornen populars i crec que a la Xina molts dels que fan malabars (per bons que siguin) treballen al circ cada dia de l'any. I els que no entren en aquest patró d'aquí van als Estats Units (dos exemples d'això són Komei Aoki i Masaki Hirano, però n'hi ha molts més). Tot i així, aclarir que el que acabo de dir no ho sé del cert.
antonio pa i circ ha dit…
Gràcies per l'extensa explicació.

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie