Passa al contingut principal

Circ d'Hivern a Nou Barris (Oniricus)

Vagi d'entrada que la diversitat dels circs d'hivern de Nou Barris no deixa de sorprendrem. Oniricus és potser l'espectacle més "comercial" que s'hi ha fet mai i no s'assembla a cap dels anteriors. Està dedicat a un públic clarament infantil (una mica com el Circ de Sara) i té estètica Disney, tipus la Bella i la Bestia i canten! Canten rollo "Bajo el maaaaar, bajo el maaaar, vives conteno...." o "Si hay una canción, que hace suspiraaaar y habla el corazóooon..." En general són soliloquis somiadors i una mica nyonyos (o sentimentals), però encaixen en l'estètica de l'obra. Els personatges semblen trets d'una sèrie de dibuixos animats, sobretots els dolents.

L'argument és típic de peli de dibuixos, hi han uns bons (en aquest cas un científic i una ajudant) que persegueixen un somni impossible d'abastar (en aquest cas la màquina dels somnis) i uns dolents proven d'impedir-ho. Al final...(no l'explico), però és feliç i ens remarquen explícitament la moralitat de l'obra: "si vols que els teus somnis es facin realitat utilitza la imaginació".

Interpretativament, els personatges són arquetípics i sobreinterpretació, tal i com escau a una obra plena de referents als dibuixos animats: La dolenta (a lo Cruella de Vill), els esbirros (tipus els de Inspector Gatget o los Autos Locos o les Hienes del Llibre de la Selva) i els secundaris graciosos (en aquest cas les rates de laboratori, que posen el contrapunt adult, emulant a referents com el cavall del Lucky Luck, a l'escamarlà de la Sirenita, al mico d'Aladin,...)

I el circ? Doncs n'hi ha prou i prou ben camuflat dins la història (cosa que no és gens fàcil d'aconseguir): corretges, verticals, cable, acrobàcia, equilibris,... Generalment en números curs buscant més l'estètica que l'espectacularitat.

Jo destacaria l'eficàcia de la producció: L'escenari dona molt de joc, els personatges contribueixen a la història a la perfecció, hi ha una certa empatia amb el públic, la música és excel·lent (a mi és el què més em va agradar de tot) en directe amb òrgans Hammond i una bateria i el treball actoral és bo.

La història i la manera d'explicar-la potser no m'interessen gaire, però està molt ben feta i funciona (com les pelis de Disney). A mi em van atraure més els mils de referents al món de dibuixos animats. Es passa una bona estona un cop s'entra en el joc, però per gaudir de veritat s'ha de ser infant o una mica infantil o un sentimental (tal i com diuen ells mateixos).

Comentaris

Anònim ha dit…
A mi em va semblar bastant fluix en general. Les cançons podrien tenir molt de joc, però necessites que es cantin bé, cosa que en alguns moments els galls eren incontrolables. Estic d'acord que pot està enfocat a públic infantil, però igualment no em va semblar un espectacle prou quallat.
Sí que amb una mica de rodatge és un espectacle al qual li veig rentabilitat ja que fàcilment pot entrar al circuït d'espectacles infantils en teatres municipals.
També destacaria amb tu la producció. En el circ contemporani la creació i producció d'espectacles de qualitat és lenta i de llarga durada, sovint més que el teatre. Si comptem que aquest espectacle ha tingut escassos 4 mesos per muntar-se entenem el resultat.

Salut i circ.
Anònim ha dit…
No crec que sigui un problema de temps, justament crec que 4 mesos de creació és una molt bona oportunitat per fer un espectacle original i per tots el publics. A més no crec que els nens siguin estúpids i necessitin espectacles tan "il.lustratius". Ara faré una comparació odiosa, pero estic segur que amb el espectacle Klezmer els nens s'ho passaven d'allò més bé i podien entendre més o menys el que passava.
Per mi el circ d'hivern ha estat sempre algo intressan de veure, una producció que sembla prendre riscos. La qual cosa fa que hi hagi anys millors i anys pitjors, pero aquest any em sembla que s'ha fallat desde la proposta inicial.
URI ha dit…
Aquí hi ha la critica del Punt:

http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=3254418

i aquí la del Periodico:

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=574232&idseccio_PK=1013
Anònim ha dit…
buenooooo...no se con que intencion se hacen estos comentarios..pero sobre todo me da la impresion de que no han entendido nada o que no tienen ni idea de lo que es riesgo en una produccion....estan eqiuvocados el espectaulo se hizo en 1 mes y medio..todo....escenogrfia, vestuario, crecion y produccion....ademas creo que es un espectaculo muy arriesgado, sobre todo porque estas son las criticas mas obvias de alguien que no ha comprendido.....soy una persona muy cercana al ateneu y conozco muy bien como funciona por eso puedo opinar....como se puede decir que una propuesta esta equivocada desde el principio? y desvalorizar tanto trabajo....y desvalorizar tambien os cientos de espectadores que salen maravillados y muy felices (y no son solo los niños).....bueno tendria muchas cosas para agregar,,,y decir que el brin no canta bien es bastante soberbio....
Circoxidado ha dit…
Doncs a mi m´agradat molt, i a la meva familia també, no crec que sigui només infantil com dieu, i no entenc perquè encara i ha gent que parla d´infantil com si fos algu dolent. Ens ho em passat pipa!
Cesc ha dit…
Em sembla que risc en una producció vol dir anar bastant més enllà del que va el Circ d'Hivern d'aquest any. I d'acord que Oníricus ha tingut molts problemes des del principi: temps just, canvi de coprotagonista just abans d'estrenar... Però hi ha coses fluixes que em sembla que s'han de comentar. Si més no, per veure els punts que s'han de treballar més.
1) No estic d'acord amb qui diu que actoralment estava bé. No: la construcció de personatges és molt rudimentària. Els gestos són barroers i si no arriben a ser confusos és per la mateixa simplicitat de la història i perquè tot queda subratllat verbalment. 2) L'escenografia pot haver costat molt de fer, però malauradament no és practicable i no se'n pot treure partit des del punt de vista circense (i, en efecte, no es fa). Té valor purament de decorat. I 3) Precisament perquè és un espectacle dirigit a un públic infantil, penso que hauria de tenir més matís, que no hauria de ser tot tan blanc o negre, bo o dolent... Els nens això ja s'ho saben.
Tot plegat són aspectes que s'han de tenir en compte a l'hora de muntar un espectacle. I encara més quan es vol arriscar i innovar alguna de les parts (o totes!) que componen un espectacle de circ.
Personalment, les propostes arriscades són les que més m'agraden, però són molt difícils i demanen molt d'ofici. D'aquesta producció, en destaco la música per l'originalitat.
Anònim ha dit…
Perdó, se m'ha disparat el comentari sense voler. Volia dir que destaco la música per l'originalitat i la correcció dels exercicis circenses en si. Les possibilitats que té el número d'Íngrid Marín (suspensió penjada dels cabells) no deixen de sorprendre'm.
suprunaman ha dit…
Jo encara no he vist l espectacle, pero llegint tots akests comentaris em sembla que hi han molts atacs i defenses. Crec que les critiques son positives sempre i quan siguin constructives...crec que la sola cosa que s ha de criticar es l espectacle en si i no tot el que l envolta, que molt poques persones coneixen precisament..de totes maneres em sembla que sense critiques no aniriem mes lluny, pro sempre construint i mai destruint..
Joan Ramon ha dit…
Estic totalment d´acord amb tu suprunaman, i parlant de criticar
L´article de la Begoña Barrena a el Pais...

http://www.elpais.com/articulo/cataluna/Oniricus/Infantilismo/innecesario/elpepiespcat/20090102elpcat_9/Tes
Anònim ha dit…
Per començar Demano disculpes pel comentari en el que dic que és un problema de la proposta inicial, perquè realment és destructiu contra tot el treball fet. I no vull dir que em sembli un mal treball, de fet l'escenografia em va agradar, i l'espectacle està treballat. El que no m'agrada és la idea de fer un espectacle infantil amb una història tan "facilona".
Quan parlo de risc podria dir també innovació. Per exemple anteriors circs d´hivern com el Rodó i el Click em semblen dos propostes que intenten innovar i per tan, prenen riscos. Malgrat això els dos espectàcles tenen resultats molt diferents. Aquest any en canvi em sembla que es tira per un format d'espectacle més convencional. Tot i que evidenment tots els espectacles prenen riscos pel fet de mateix de ser un espectacle, mai saps si funcionarà o no.
I que no s'acabin mai les critiques i defenses que es donen a vegades en aquest blog, crec que són importants i no fan mal a ningú. Per exemple recordo la polèmica que hi va haber quan Traces van venir al mercat de les flors, va ser apassionant!
el circ aquell ha dit…
No s'entén l'escrit aparegut en El Pais de la Senyora Begoña Barrera.
A no ser que darrera d'aquesta crítica que encoloma així per les bones -mitja plana i fotografia a tot color- tingui els interessos que finalment aconsgueix; esfonsar de plé una feina feta.
Es ben trist que una persona que té el poder i l'oprtunitat de fer-se llegir en un mitjà tan poderós, dediqui el seu temps i l'espai mediàtic amb proposits tan mesquins.
Que algú m'expliqui com es pot fer una crítica amb tanta mala llet tenint com a únic punt de partida els seus propis gustos personals.
Qué aconsegueix amb aixó?
Que hi ha darrera d'aixó?
Qui es aquesta senyora?
Algú ho sap?
Joan Ramon ha dit…
Encara que sembli mentida fer. critiques destructives ven diaris.. i d aixo la Begoña Barrera ho practica sovint.

Pero en aquest cas crec que es desqualifica ella sola utilitzant la paraula pallassada amb sentit negatiu en un article de circ.

Com a minim en l argot del circ pallassada sempre sera positiu...
el circ aquell ha dit…
absolutament, la utilització pejorativa del terme pallasso la deixa en evidencia.
i també el to general de l'escrit. com si l'hi fes mandra escriure'l.
revisant una mica el que ha escrit aquesta, el génere circ no es lo seu
be... continuem tenint aquesta -gaire-be naif- esperança en l'esser humà i dessitjem que aquest any els diaris es comprin per altres motius.
sobretot pel dispendi de diners que suposa en aquest país fer-se resó a la premsa per cualsevol esdveniment de circ.
URI ha dit…
I finalment ha sortit la crítica del Jordi Jané a l'Avui, ressaltant els punts interessants de la producció en termes d'obrir possibilitats:

http://paper.avui.cat/article/cultura/150476/musical/circ.html
suprunaman ha dit…
Finalment vaig poder anar a veure Oniricus, despres de tot el que s ha dit d aquest espectacle em va costar buidarme de tots els comentaris que el meu cap recordaba. Ho vaig aconseguir poc a poc, a mesura que l espectacle anava passant i cada vegada em sentia mes a dins. D entrada el risc que a pres Brian em sembla evident, ha inventat un musical ell mateix no com tots els musicals que passen a Bcn com Cabaret, mama mia, west side history, la bella i la bestia, etc..Tot i que els numeros de circ estan bastant ben integrats, per mi, no aporten gaire als personatges, l unic cas es el moment on l ingrid esta penjada dels cabells i el seu personatge de repent es fa gran i mes gran..En realitat com mes be s ho passin els actors amb els seus personatges mes be s ho passa l espectador. Nomes he vist un espectacle de Brian i admiro molt el seu treball per aixo he trobat a faltar que de repent li dongues la volta a l espectacle i tambe al seu personatge..pro al final em va tocar la fibra i a vegades el missatge mes simple es el mes eficaç.
Anònim ha dit…
No he pogut veure'l pero hi hagut gent que m'ha parlat be i altre malament. Com tot es una questio de gustos.

Las critiques destructives no serveixen per res, i parlan molt de qui las fa.

Es fastigosa la manera de fer una critica de la Begoña Barrena a El Pais. I mes tenin en compte que ho fa des de una tribuna que crea opinio com es El Pais.

Amb el treball que costa fe una produccio!!!

Aplaudeix-ho al Marcel Barrera i al Jordi Jane que sense deixar de parlar de las mancances fan critiques constructives.

Per mi aixo es un critic, el que diu el que no li sembla be, pero tambe el que li sembla be. Donan pistas des de la seva visio del que es podria fer per millorar un espectacle.

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie