Passa al contingut principal

Devoris Causa, estrena al Temporada Alta


Per començar dir que el Temporada Alta s'acaba el cap setmana que ve i, pel què fa al circ, podem valorar molt positivament la manera com s'ha tractat. En el cas de Devoris Causa dels Escarlata Circus, es tracta de la primera producció de circ en la que ha participat el Temporada Alta (tot i que l'espectacle està coproduit amb altres festivals europeus com Les Tombées de la Nuit (Rennes), Circuits Scène Conventionnée (Auch), Excentrique (festival de la région Centre), PNRM (Olot) i l'Usine (Tournefeuille)). Pel què fa a la repercussió a la premsa, només el diari Avui i el diari de Girona han estat a l'alçada de fer un seguiment rigorós. Per exemple, de Devoris Causa teniu la crítica de Jordi Jané: Les petites grans coses i la de Marta Pallarès: Matança de texas a l'estil vegetarià. Segons la roda de premsa, que va publicar Elisabet Escriche a l'Avui, tenen previst fer una gira per Catalunya (Reus, Mataró, Lleida, Vic, Granollers i Tarragona, entre altres municipis) amb una petita carpa de 8 metres de diàmetre (i amb la mateixa graderia que portaven amb Llanties i Marabú amb capacitat per a 50 persones).

I a mi què em va semblar? Em va semblar que els Escarlata fan comèdia. Però no del arte, sinó de la vida. Igual que qualsevol persona fa servir la imaginació en la intimitat d'una manera que potser semblaria ridícula als ulls dels altres. Els Escarlata aconsegueixen fer-te entrar en la intimitat d'uns personatge. És realment com si veiessis a través de les parets les intimitats culinàries d'una singular parella. I no només això l'obra és rica en matisos, no només fa riure, sinó que encurioseix, desconcerta, sorprén, entendreix, espanta,... I encara més, li pots treure un suc intel·lectual (que potser no sigui el més imporant en aquest cas, però avui en dia no abunda), no només li dona la volta al vegetarianisme (d'una manera retorçada i sorprenent), sinó que també posar de manifest el síndrome humà dels castells de sorra (tal i com expliquen ells mateixos al programa de l'espectacle) amb la què tots ens podem identificar: Construir per destruir, viure per morir, fer per desfer, conèixer per ignorar. A tot això li cal afegir l'encert d'aprofitar tots els sentits de l'espectador i unir l'olfacte, el gust i el tacte a la vista i l'oïda.

A mi em sembla un espectacle molt bo que, a més, té una personalitat com poques companyies catalanes podrien donar a un espectacle. Li podríem buscar algun punt negatiu? No gaires, però donat que és una estrena crec que val la pena exposar-los, al meu parer evidentment. Crec que les "tècniques" que s'utilitzen poden donar més de si. Per descomptat que precisament és un espectacle contrari al "més difícil encara", però el món de la manipulació d'objectes té tantes possibilitats! Crec que dels ganivets, el titella i el gall d'indi encara se'n podria treure més suc. Les tres són magnífiques idees i tenen un rol important en la història o sigui que teatralment ja queden justificats, però també crec que els hi obra un espai per investigar dins del mateix espectacle, cosa que sempre és interessant i permet que l'espectacle no deixi de canviar.

Comentaris

URI ha dit…
I encara una altra crítica entusiasta de Joaquim Armengol al diari el Punt:

http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=3101035

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie