Passa al contingut principal

toc d'alerta per a les noves generacions.

Opinió > Carles Navales
Un bon Festival
"La identitat es forja, també, a partir de la ciutat, tenint les manifestacions culturals una gran importància"
Carles Navales
El 1998 vaig escriure un llarg article titulat Reyes, payasos, flamencos y diablos en la ciudad crisol . Deia llavors, que Cornellà de Llobregat, com totes les ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona, és una amalgama d'orígens i que, en tals casos, la identitat es forja, també, a partir de la ciutat, tenint les manifestacions culturals una gran importància, que les converteix en elements de primer ordre en la formació de la identitat de les nostres ciutats i dels seus ciutadans. Em vaig ocupar del seu Festival Internacional de Pallassos com referent de primer ordre. Diumenge va acabar la seva 13 edició bianual.

El de Cornellà ha estat un certamen rodó. La ciutat -la ciutadania- va viure com seu aquest Festival Internacional de Pallassos. Les escoles van dur als alumnes, que van passar-s’ho molt bé. Els fills dels immigrants van veure en l'esdeveniment un senyal local de la seva nova identitat. Especialistes de la resta d'Espanya i Europa van intercanviar experiències.

Si haguéssim de resumir el que hem viscut, diríem que el tradicional pallasso de pista va desapareixent, i que els nous pensen en altre tipus d'espai, que no és el del circ: el seu és l'escenari italià, potser perquè viuen més treballant en cabarets i en music-halls, que sota carpa. Tampoc encaixen en nombres llargs. Els seus són del quart d'hora. Potser sigui aquest el toc d'alerta per a les noves generacions.

Van defraudar celebritats com Peter Shub, Mime Daniel o Housch ma Housch, a qui el Festival va encarregar espectacles d'una hora de durada, que van ser incapaces de compondre. Es van quedar en el “copiar i enganxar” números curts, de molts dels quals ni tan sols eren autors.

No és el cas de tots els moderns. En el festival d'Albacete vam poder gaudir amb David Larible, que va oferir un espectacle llarg, amb fil conductor que li donava coherència, i que era continua riallada. Cal esperar que l'organització del Festival sigui més exigent en el futur i desestimi actuacions carents d'argument: renunciar al plantejament, el llaç i el desenllaç no és senyal de modernitat, sinó d'arcaisme.
Imprimir Enviar notícia

Comentaris

URI ha dit…
Ui! Dèu n'hi do! El mateix Carles Navales (director de la revista "la factoria", assessor del festival i "propietari" del nom Euroclowns) va publicar fa uns dies una crítica entusiasta de l'Euroclowns al diari singular digital:

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/euroclowns_29957.php

És cert que tots els espectacle d'una hora estaven fets a base de pedaços, però d'aquí a dir que van decepcionar...(¿a qui?) A mi em van decepcionar més algunes actuacions de l'Euroclowns (i això que només tenien 10 minuts). Jo crec que l'actuació del Peter Shub sí que va estar a l'alçada, les altres potser no tant.

També estria d'acord que el fet de que en un espectacle hi hagi argument o no, no el fa més o menys modern. Però... plantegem el problema d'una altra manera: ¿quants programadors programarien un espectacle de mitja hora? ¿No és la indústria la que força el format dels pallassos moderns i no ells mateixos? ¿en quina carpa pot actuar un pallasso amb idees pròpies?

Llàstima de no haver vist el Larible per poder comparar. És realment d'admirar que Larible sigui tan valorat fent entrades de represa (no originals) com fent espectacles d'autor d'una hora (encara que pels vídeos que he vist també semblen estar compostos per gags típics de treure voluntaris).

El que sí és cert és que per què fa als pallassos és més important el com fan les coses que el quines coses fan.

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie