Passa al contingut principal

Bons pallassos i grans pallassos (A mi m’agraden les arts amb contingut 5)

Un festival de pallassos permet gaudir de molts espectacles en poques hores de diferència i en poquíssims dies. Són inevitables les comparances i les valoracions però nosaltres, fidels a la intenció de la secció, passem al terreny de la reflexió, més concretament a diferenciar entre el que considerem un bon pallasso i un gran pallasso.

El bon pallasso és aquell que imprimeix el seu segell personal en l’espectacle marcant-lo amb la seva originalitat i creativitat particular. Encara que s’inspiri, o fins i tot reprodueixi, el que han fet altres artistes, la seva personalitat ho recrea tot.

Però l’atmosfera envoltada de metàfora que el pallasso té el do de crear s’esvaeix quan es converteix en un humorista que sols cerca el somriure fàcil, fer simplement gràcia o omplir el temps per allargar l’espectacle. Fer sortir el públic a l’escenari, les típiques brometes sexuals, ridiculitzar els altres, les insinuacions d’anar begut o drogat, etc.., rebaixen i fins i tot poden vulgaritzar l’espectacle. Amb aquests recursos opinem que el pallasso perd originalitat, perd identitat, perd finor. Serà un bon pallasso però no esdevindrà un gran pallasso.

El gran pallasso és aquell que té una personalitat molt definida, molt estudiada i molt treballada. Darrera el seu personatge hi ha bagatge, hi ha reflexió, hi ha concentració... que donen identitat al pallasso interior que li brolla espontàniament. El gran pallasso no necessita recórrer als recursos fàcils, no necessita omplir, no li cal fer-se el simpàtic ni fer broma per a guanyar-se el públic. La seva capacitat escènica és suficient per, amb la seva presència, captivar i atraure l’atenció. Aleshores qualsevol gest, qualsevol mot, queda redimensionat per la seva finor o també per la seva transgressió.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie