Passa al contingut principal

Crítiques nadalenques

Com si de marmotes es tractés els criticaires del bloc estem hivernant... Gràcies a Dèu! Els crítics de paper i llapis ja han dit cosetes:

Llits al TNC
Aquesta ja l'hem vist. Jo personalment coincideixo força amb la crítica del Jordi Jané, però no m'estaré d'observar que a varia gent (no habitual de circ) li ha agradat l'obra. Per exemple, citant un comentari del company Rogelio Téllez "Felicidades al TNC por apostar por montajes con lenguajes que se acercan al público de calle". El problema que jo li trobo és que és una obra molt perfectible, hi ha un desaprofitament d'alguns artistes, sovint la barreja de gèneres no resulta gaire eficaç i la obra segons avança es va deteriorant i mostra un esgotament d'idees, acabant amb un final gens madurat. Suposo que treballar amb un elenc de tan alta categoria demana més determinació en la direcció.

Una petita decepció, Marcel Barrera, Bloc de circ (18/12/2009)
Llits sedueix al TNC, Gemma Tramullas, El Periódico (18/12/2009)
Reaccions ben oposades, Gemma Tramullas, El Periódico (19/12/2009)
Desbarajuste Colchonero, Joan-Anton Benach, La Vanguardia, (20/12/2009)
Massa peros, Jordi Jané, Avui (21/12/2009)

Aporto una informació extra, perquè a mi em va sorprendre i preocupar: La producció de Llits NO és del Nacional, sinó una co-producció amb la productora de Lluís Danés (o sigui que no es pot valorar com un acostament del TNC a les arts circenses, en comparació amb altres produccions).

El viatge. Circ Raluy
Viatges Raluy, Jordi Jané, Avui (20/12/2009)
Nou espectacle de fantasia que recorda el fundador del circ, Andreu Sotorra, Time Out (?/?/2009)

Petita feina per pallasso vell, Sala Muntaner
La crueltat del pallasso
, Jordi Jané, Avui (10/12/2009)
Historias de payasos, Santiago Fondevila, La Vanguardia (21/12/2009)

Nota final: No anem bé, l'Avui és l'únic que encara segueix el la pista de la majoria d'espectacles. La culpa no és dels crítics sinó dels editors del diaris. Encara no hi ha cap crítica de Limbus, ara em posaré a fer la primera ¿Perquè TNC 4-Ateneu POP9barris 0?

Addendum:
Gràcies a les aportacions dels comentaris hem descobert noves crítiques que afegim aquí sota, així com noves crítiques que van sortint (o sigui que seguiré afegint-les aquí en comptes de crear una nova entrada).

Llits:
Llits, un meravellós conte de Nadal..., Toni Martín, Time Out, ?/?/2009
Llits. Hi ha espectacles que són irrepetibles, Andreu Sotorra El seu bloc, ?/?/2009
Cara i creu dels circs de Nadal, Marcel Barrera, el Punt, 28/12/2009

Limbus:
No gens als Llimbs, Jordi Jané, Avui, 27/12/2009
Cara i creu dels circs de Nadal, Marcel Barrera, el Punt, 28/12/2009
Els pallassos no son per a nens, Gemma Tramullas, 25/12/2009

El viatge:
Cara i creu dels circs de Nadal, Marcel Barrera, el Punt, 28/12/2009
Circ Raluy en Barcelona, Carles Navales, la Razón, 27/12/2009
relacionat amb l'article més extens Raluy, el buen circo, Carles Navales, La Factoría, 27/10/2009

Petita feina per pallasso vell:
"Clowns" a les sis, Joaquim Armengol, El Punt, 23/11/2009
Immersos en la dura tasca de sobreviure..., Toni Martín, Time Out, ?/?/2009
El último trabajo de un payaso, Justo Barranco, La Vanguardia, 10/12/2009
Els pallassos no son per a nens, Gemma Tramullas, 25/12/2009
no són crítiques, però contenen entrevistes interessants:
Tres payasos viejos...,El Mundo, EFE, 4/12/2009
El payaso en las últimas, M- Zaragüeta, ABC, 5/12/2009
El "mètode Clown" de Simó, Teresa Bruna, Avui, 8/12/2009
El circ va malament, els trens fatal (entrevista a Claret Papiol), El Punt, 10/12/2009

Saltimbanco:
El circ de carrer, ara sense carpa, Marta Porter, Avui, 31/12/2009

Alè de fils:
Artesania de ninots, Francesc Massip, Avui, 30/12/2009

Cirkid:
Cirkid del Nadal, Imma Fernàndez, el Periodico, 31/12/2009
Jo hi he vist circ, Jordi Jané, Avui, 2/01/2009

Comentaris

Anònim ha dit…
espero que la gent que va venir a l'estrena de llits pogui tenir la opurtunitat de tornaro a veure, no es cap excusa pero un treball en tals dimensions necessita un temps per posar-se tot a lloc i treballar amb tanta gent no es gens facil ni el fet sol de crear un espectacle, pot ser que el mercat estigui molt exigent pero si més no, crec que els critics eren uns lleons amb gana de tanta promoció de marqueting que han anat a destrossar el treball de molts mesos.
em sabria greu que no es valores les 800 persones que omplen cada dia i segueixen aplaudint afossivament
simplement vull dir que un espectacle de circ no esta fet per jutjar si no per anar amb els ulls ben oberts i disfrutar del que set dona o no!!!
crec que caldria donar temps a l'art com se li dona a un arros. pot ser que el mercat demana coses que valen des de el primer moment pero a vegades en les creacions no pot ser possible per varies raons i no per això s'hauria de anular l'estrena.
9 barris fa 2 setmanes d'escolars avans de que hi vagin els critics. avans de l'estrena oficial i treballen 3 mesos a l'espai on actuarán. en el cas de llits nomes es van tenir 6 dies per trespessar tot el treball, els motors i coreografies creades en un espai molt mes reduit, amb horaris dels funcionaris molt estrictes.
segueixo dient que no es cap escusa, pero fem un art vivent. viu en cada segon de representació i això comporta creixement, reflecció i compromis.
les critiques son un altre mercat que a mi en tot cas no m'apartany. i l'estrena no sabiem el que estabem defensant.

un peto, salut i circ.

en un món de administració hi ha entret un espectacle de circ, si no ens ajudem entre nosaltres mai podrem entrar en un mercat diferent. ens em de apollar si volem fer que el circ tingui dret de estar a tot arreu i en el cas de llits els artistes em tingut molt a dir... no es un espectacle nostre pero l'intentem defensar com podem... i es circ, o al menys jo l'entenc aixi. a mi tampoc m'agraden tots els espectacles de circ que veig pero defensent el meu art, a la seva manera.



Alba
Joan Ramon ha dit…
Al meu cosí li va encantar llits, a ell li agraden coses com Lord of the Dance, a mi mateix m´agrada mes l´estètica de llits que la de Saltimbanco.
Però m´agrada que els crítics siguin lliures d´escriure el que volen, no crec que facin pas mal, a vegades vaig a veure espectacles de teatre o dansa que considero molt dolents i que reben critiques molt bones.
Per a mi no hi han excuses que valguin, al circ d´hivern de l´ateneu popular hi han molts menys mitjans que els que s´han tingut per a llits!!! no n´hi ha cap dubte.
El dia de l´estrena es el dia de l´estrena hi has d´estar preparat. Si no ho estas es culpa teva i no del públic.
Així queda clar que per a fer un espectacle de circ es necessita temps, no es pot ensenyar a un cantant a fer mortals en dos mesos.
En resum crec que només per que li ha agradat al meu cosí ja val la pena llits, que una art es prou gran quan es te dret a equivocar-se i es pot criticar per anar construint.
URI ha dit…
Jo, personalment, prefereixo les crítiques dures a les toves. Normalment permeten aprofundir més.

És veritat que ha de ser una putada estar al punt de mira de tots els crítics, però això és el què passa quan estàs a dalt de tot. Si més no en un sentit... de imatge pública. Cadascú de nosaltres pensarà el què vulgui, però de cara al "gran públic" les produccions del TNC tenen molt més ressò, malgrat sigui injust a vegades.

Alhora, dins aquest intent normalitzador del circ, és normal que es comencin a fer grans produccions (tampoc tinc clar com és de gran Llits, però en l'àmbit català deu ser de les més grans) i que comencem a demanar a les grans produccions catalanes que siguin com a la resta d'Europa (poc a poc si més no).

Crec que és normal que siguem molt exigents amb Llits, ja que ha acaparat el protagonisme d'aquest final d'any i això comporta una responsabilitat, encara que no es vulgui. Crec que és molt bo per qualsevol sector que hi hagi gent que estiri del carro (en un sentit artístic) i Llits té un elenc de molt nivell i del qual s'esperava molt. Ja sé que aquesta és una responsabilitat que ningú ha demanat i que tothom és lliure d'acceptar o no, però és normal que els crítics siguin especialment exigents. Com a mínim jo ho veig bé que siguin més exigents amb el TNC que amb altres produccions.
Anònim ha dit…
Sembla que aquest blog és poc objectiu, doncs no adjunta les dues crítiques positives que ha tingut l'espectacle LLITS:

Crítica de TIME OUT:
http://www.timeout.cat/barcelona/ca/teatre/article/4897/llits.html

Crítica d'Andreu Sotorra:
http://www.andreusotorra.com/teatre/clipdeteatre/enfamilia.html

També és important subratllar que les entrades per anar a veure aquest espectacle quasi s'han exhaurit i que el gran públic surt feliç cada nit.

Per altra banda, tampoc és cert que la producció de LLITS no sigui del TNC. Tal i com consta a tots els materials de comunicació i a la mateixa web del TNC, es tracta d'una co-producció i, per tant, sí que és un acostament del TNC a les arts circenses.

Segur que si tots ens ajudem en comptes d'apunyalar-nos, el circ català tindrà moltes més possibilitats de créixer i triomfar.

Salut i circ
URI ha dit…
Gràcies per les crítiques! Vull dir les dels espectacles de circs de Nadal. Les altres també, però no em puc estar de replicar una miqueta:

-Aquest és un bloc obert. Si tu hi vols publicar una entrada ho pots fer (busca com fer-ho a l'apartat de l'esquerra).

-Aquest bloc està fet per gent que ens agrada el circ i ens agrada parlar-ne. És difícil trobar totes les crítiques, a vegades ens en descuidem, però la intenció és discutir sobre circ o sigui que, ja t'asseguro, que no les hem amagat (potser és que no havien sortit quan vaig escriure l'entrada, potser és que no he tingut prou temps lliure per torbar-les).

-Aquest bloc no és objectiu. Mai ho ha estat. Cadascú escriu el què vol (vull pensar que sense malícia). El què escric jo, NO és la veu de tot el bloc, només és la meva opinió.

-Sobre llits: O sento, però hi ha coses que no s'aguanten. Per molt que veneri la figura d'Albert Pla, la introducció inicial i presumpte quàdruple no s'aguanten per enlloc (per dir dues coses).
URI ha dit…
Llits, a més de l'obra que es pot veure al TNC, també ha generat un fals documental, molt ben fet i molt curiós. El van passar ahir pel 33:

http://www.tv3.cat/actualitat/147119/El-33-estrena-el-documenal-Pla-Lectus

Al principi pensava que era una anunci de 50 minuts, però no, és un fals documental que corre en paral·lel al muntatge, però de manera totalment independent. Es veu molt currat, talment com si fos una pel·lícula i hi surten molts personatges. Per mi, les millors intervencions són les del Quimi Portet i les del mateix Albert Pla.
amparo ha dit…
En referència a un dels articles citats "Reaccions ben oposades" de Gemma Tramullas, El Periódico (19/12/2009) m'ha cridat molt, moltíssim l'atenció que la mateixa autora fes una crítica positiva un dia abans al mateix diari! (http://www.facebook.com/home.php?#/photo.php?pid=3172745&id=9003652285)

Haureu de dispensar que no us faciliti el link de El Periódico de Catalunya, però he estat incapaç de trobar l'article en format digital. Tinc a les meves mans la versió impresa i certifico que la imatge que figura penjada al facebook de la Lidia Pujol es autèntica.

Tornant a la periodista Gemma Tramullas i al diari que ha publicat 2 crítiques oposades de la mateixa representació (les dos esmenen la nit de la estrena) considero que queda palesa la seva manca de professionalitat i credibilitat, motiu per el que demanaria que es retirés la seva crítica del post inicial.

Motes gràcies,

Jennifer
URI ha dit…
Gràcies pel comentari! Jo no crec que l'atribut més important d'una crítica sigui si és positives o si és negatives. Les coses no són ni negres ni blanques. A més, en el cas particular del què parles, a mi em sembla interpretar que en el petit article del dia 18 parla de la reacció del públic i en el del 19 contrasta això amb la seva opinió.

En qualsevol cas, ja que ho demanes, posaré just a sobre de l'article del dia 19 l'article del dia 18 amb l'enllaç que tu m'has donat. No m'agradaria treure la crítica del dia 19, ja que és més llarga, té més contingut i està més raonada que la del dia 18.

De totes maneres, està provat que les crítiques no tenen gaire influencia en el públic. L'espectador no és ximple i no segueix els dictats dels crítics. No crec que posar les crítiques negatives faci cap mal a l'espectacle. La prova és l'èxit de públic que ha tingut Llits malgrat algunes crítiques negatives.
amparo ha dit…
Moltes gràcies per haver tingut en compte el meu comentari.

Només aclarir que per mi el segon article no te validesa, no per el seu caràcter més aviat negatiu, si no per la manca de rigor que denota el que la mateixa periodista hagués publicat una opinió diferent el dia anterior.

Si el dia 18 la periodista afirmava "Llits, una de les produccions catalanes musicals i circenses més ambicioses dels últims temps, va satisfer ahir les expectatives del públic" al dia següent reapareixia amb un titular ben desconcertant "l'estrena de "llits" al TNC va generar reaccions ben oposades". La fase podria continuar dient que les reaccions van ser tan oposades com els dos articles que la Sra. Tramullas va publicar al Periodico amb només un dia de diferència.

Jennifer
Anònim ha dit…
vaia tela
tot el que pot crear un espectacle...
a mi m'agrada que els periodistes es contradiguin!!! els fa més humans.

inperfectes i vius

visca la vida, la creació i la destrucció!!

es una selva de lleons afamats i que sobrevisqui el més fort.

el dia que tinguem prou humanitat per respectar el treball dels altres, ens extingirem...

estar bé crear opinió pero faltar el respecte a mi em dol. però forma part de la vida no?

jo sóc fan de la gemma Tremilles perquè crec que sobre tot hi posa il·lusió!!!
que crec que la jenifer no en te gaire!!!!

vaia tela....

vida i circ

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie