Passa al contingut principal

El circo contemporáneo catalán se impone en BCN por Navidad UN GÉNERO EN AUGE EN LA CARTELERA ESCÉNICA


17/12/2009 Edición Impresa
EL Periodico
GEMMA TRAMULLAS

Una fea lesión de Camille Decourtye ha obligado a cancelar las funciones previstas para este fin de semana en la plaza de Margarida Xirgu de Le sort du dedans, el espectáculo en carpa de la compañía francesa Baró d’Evel Cirk, que dirigen la propia Decourtye y Blai Mateu, hijo del payaso Tortell Poltrona. El éxito de convocatoria de esta propuesta de circo vanguardista, en el que las acrobacias son más emocionales que físicas, demuestra que hay público para todos los estilos de circo. Desde la ambiciosa producción Llits que hoy se estrena en la sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), con la música de Lluís Lach y el debut de Albert Pla en la pista como atractivos, hasta el espectáculo tradicional del Circ Raluy que, como desde hace 15 años, ha instalado su carpa en Barcelona por Navidad.
Y entre uno y otro, el sábado se estrena el Ateneu Popular 9 Barris (la primera fábrica de creación de circo en Barcelona) Limbus, la 14ª producción del Circ d’Hivern. Después de dos ediciones poco espléndidas, este año el montaje lleva el sello de calidad de Leandre Ribera (que ganó el Premi Nacional de Circ en el 2006 por Rodó) y la Compañía La Tal, de Enric Casso y Jordi Magdaleno. La propuesta devuelve el protagonismo a la figura del clown (Ribera es un extraordinario mimo-clown y los miembros de La Tal también destacan en este género) y cuenta con especialistas de prestigio como Frida Odden (malabares y cuerda floja) y Katja Olsen (trapecio).

LA TENSIÓN / Limbus tiene un atractivo añadido, y es que nace de las tensiones entre el circo tradicional y el circo clásico: «Los teólogos desarrollaron el concepto de limbus, un estado de felicidad natural después de la muerte que no es ni cielo ni infierno –escribe Ribera–. Nosotros ponemos el circo tradicional ni en el cielo ni en el infierno, considerándolo ni muerto ni vivo, admirándolo como un clásico y perdiéndole el respeto como unos hijos adolescentes».
Volviendo al circo contemporáneo, el último día del año volverá a Barcelona Saltimbanco, una de las primeras producciones de lo que hoy es la multinacional de espectáculos circenses Cirque du Soleil, la primera en explotar la marca del circo contemporáneo en el mundo. Saltimbanco se estrenó en Montreal (donde está la sede de la empresa) en 1992 y no llegó a Barcelona hasta el 2001. En aquella ocasión, como ya ocurrió con Alegria y Quidam, el público abarrotó el aforo. Barcelona siempre ha sido una plaza segura para el Cirque du Soleil.
La ciudad resulta más dura para los circos tradicionales como el Raluy, que este año estrena carpa y presenta El viaje, un recorrido por algunos de los lugares que ha recorrido la familia Raluy desde los años 30. Pero la oferta de circo para estas Navidades no termina aquí. La Always Drinking Productions estrena en el Centre de Creació de Circ La Vela, de Vilanova i la Geltrú, su cuarto espectáculo, titulado Cabaret quina barra!. Como en el caso de Llits, en este montaje la música tiene un papel protagonista. También llegará a Barcelona, aunque con retraso (no estrenará hasta el próximo día 25), el Circ de Nadal del Cirkid, que vuelve a su emplazamiento habitual en la plaza de toros Monumental.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie