Passa al contingut principal

EL CIRCO Y LA PINTURA


'Familia de saltimbanquis', pintada en 1905

Picasso siempre frecuentó los circos, tanto durante sus años en Barcelona como en París y este tema aparece en todas las épocas de la pintura del artista

Admiración
El pintor, nacido en Málaga en 1881, empezó a entusiasmarse por el circo a partir de 1895, cuando se trasladó a Barcelona, aunque esa pasión no quedó plasmada en las obras de esa época. No es hasta que el artista se traslada a París, en 1900, cuando payasos, acróbatas y sobre todo arlequines empiezan a aparecer en sus composiciones.

En la capital francesa, Picasso descubre el Circo Medrano, fundado por el madrileño Jerónimo Medrano en 1897, que se convierte en un referente en su vida y su obra. "El artista crea una escena ficticia en la que los acróbatas, quienes ya en la tradición literaria y pictórica simbolizan la soledad y el sufrimiento humano, expresan los problemas personales, la soledad y la incomprensión que padecen", explicó Wolff.

Poco a poco, el pintor malagueño se identifica más con la figura del Arlequín, que dibuja por primera vez en 1904, hasta el punto de que se convierte en el alter ego del artista y pasa a ser el verdadero héroe del
periodo rosa del pintor (1905-1907).

De esa etapa artística, caracterizada por el dominio de tonos rosas y anaranjados, destaca La Familia de saltimbanquis, pintada en 1905. A partir de 1908, Picasso inicia su viraje hacia el cubismo sin abandonar al Arlequín, al que fragmenta y reconstruye en un proceso de análisis de la representación del personaje.



Más tarde Picasso redescubre el circo con su hijo Paulo, lo que dará lugar a obras como Paulo vestido de Pierrot (1925). En la década de los 30, el Arlequín pierde importancia en la pintura de Picasso tras el descubrimiento de un nuevo alter ego encarnado en la figura del minotauro, un cambio simbólico que expresa Despojo del Minotauro en traje de Arlequín (1936).

Comentaris

antonio pa i circ ha dit…
Crec que seria una bona idea començar una nova secció tipus "A mi m'agraden els malabars" on podriem anar numerant les entrades relacinades amb el circ com a tema d'inspiració en totes les facetes de les arts (pintura, escultura, fotografia, musica, cinema, ...). Podriem anar recopilant totes aquelles obres que ens semblen interessants, curioses, o que simplement ens agraden per que si i en les quals apareix el tema del circ.
Jo proposo l'original titol "A mi m'agrada el circ en l'art".
Que us sembla?
Anònim ha dit…
uau com su curren els de wikipedia...

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie