Passa al contingut principal

Una associació marroquina acull 180 joves abandonats i els forma perquè siguin artistes

Una associació marroquina acull 180 joves abandonats i els forma perquè siguin artistes

  1. «Volem allunyar els nois del desig d’emigrar», explica el seu educador
Acrobàcies contra la marginació. Joves del carrer acollits assagen a la carpa de l’AMESIP. Foto: ZACARÍAS GARCÍA
Acrobàcies contra la marginació. Joves del carrer acollits assagen a la carpa de l’AMESIP. Foto: ZACARÍAS GARCÍA
BEATRIZ MESA
SALÉ

Hajar Byad va substituir el carrer pel circ, i la pega –que era la seva droga– per una corda al damunt de la qual camina gairebé set hores cada dia. No va ser fàcil el canvi, sobretot per a qui el va fer possible: el seu educador social, Laicha.
Congolès de nacionalitat, Laicha va arribar al Marroc fa més d’una dècada per acabar els seus estudis d’agent social. Des d’aleshores i amb la seva seductora paraula, surt gairebé cada dia a la recerca de nens desemparats que deambulen d’una banda a l’altra, tocant les finestretes dels cotxes, amb un paquet de mocadors en una mà i un pot de pega a l’altra. Per cada capsa guanyen menys de mig euro, i només esnifant aconsegueixen adormir les moltes misèries que els envolten i les moltes més necessitats que no poden satisfer. Amb la cola, s’obliden del més important: que tenen gana.
Aquesta és la vida dels nens del carrer, la que li va tocar viure a Hajar. Per a aquesta noia avui són només records, però encara intactes. Les marques a la cara, les mans i els braços dels enfrontaments amb altres criatures que sobreviuen en les mateixes condicions, castigades per la pobresa. La duresa de l’asfalt sobre el qual, de vegades, va dormir. Els dies en què no va poder agafar el son. Les vegades que va furgar i furgar en les escombraries sense èxit... Aquestes imatges no les pot esborrar.
Això va ser fa menys d’un lustre, quan Hajar, de només nou anys, liderava una xarxa de criatures que buscaven alguna cosa per menjar. «La meva mare va morir, el meu pare no treballava i, amb tres germans, no podia fer res més», diu jugant amb una bola de malabars.
Canvi inesperat
Un dia, de manera inesperada, es va trobar asseguda al costat de Laicha, i gràcies a ell, un any més tard, es va trobar fent piruetes vertiginoses i salts acrobàtics a l’escola del circ Shem’sy, a la ciutat de Salé, al costat de Rabat. Es tracta d’una alternativa que l’Associació Marroquina d’Ajuda a Nens en situació Precària (AMESIP) ofereix als menors per donar-los un futur, en què Hajar es va acabar integrant després de diversos mesos d’una àrdua tasca.
Laicha és el seu educador social i el de tots els nens d’aquesta escola. «Convence’ls perquè visitin aquest lloc és molt complicat. Aquest primer pas es fa etern; per això, fa falta molta paciència», explica. «Els temptejo i després els animo que ens visitin assegurant-los un lloc per descansar, un plat de menjar i jocs. Després els delecto mostrant-los això», diu assenyalant la carpa blanc-i-blava on 180 nens i joves rescatats del carrer intenten reorientar la seva vida convertits en artistes del circ.
Laicha coneix bé la misèria del continent africà, la principal responsable dels milers de víctimes a bord de piragües o pasteres: «Volem allunyar els nois del desig d’emigrar i que vegin les possibilitats de futur que tenen en aquest país», sosté. S’atura un moment per pensar-s’ho dues vegades, mig tanca les parpelles i afegeix: «I també rescatar les noies de la prostitució». Al voltant de 25.000 nens marroquins malviuen sent objecte d’explotació sexual i laboral.
La creació d’aquesta escola i d’un circ professional «no els podrà ajudar tots», però «és un començament», insisteix Laicha. Diu que el centre es va aixecar amb la «il·lusió» de convertir nens vulnerables en «futurs artistes», però encara li fa més il·lusió que molts d’aquests nens «ja estan representant números en una companyia de Marràqueix».
Expressió i disciplina
«Solem treballar amb nens orfes, de pares alcohòlics o directament abandonats. Molts no saben ni llegir ni escriure, i per això oferim un programa d’alfabetització. Els que tenen dots d’artista són desviats directament al circ, on aprenen expressió corporal i disciplina», explica l’educador.
Els últims mesos, els joves assagen de manera desenfrenada. És previst fer el mes de juliol el tercer espectacle de l’escola, que estan ideant els alumnes mateix. Llavors tornaran als carrers de Salé, però aquesta vegada no serà ni per esnifar ni per vendre mocadors, sinó per mostrar a altres desemparats que la vida també pot ser trapezis, acrobàcies i jocs malabars.

publicat al periodico

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie