Passa al contingut principal

Tranuites al Periodico i a l´Avui.

Crítiques del Periódico i de l´Avui. Només aclarir que quan el critic del Periódico Gonzalo es refereix a la barra russa, de fet s´esta referint a la perxa xinesa, no confondre amb la barra russa que consta de una barra entre dos forçuts que impulsen un acròbata ( com per exemple a alegria del circ del sol que arriba el febrer)



Entre acròbates

Un espectacle original. Reunir en un atractiu escenari carregat de poesia quatre disciplines com la música (Lluís Llach), el circ (Alberto Barrera, Ane Miren, Fura, Jorge Albuerne, Manolo Alcántara), la interpretació (Montse Rodríguez) i la coreografia (Marta Carrasco) té molt d'aventura creadora. Tranuites Circus és una proposta d'una hora de durada que conjuga, en moments de forma exquisida, aquestes disciplines i en què les intervencions en directe de Llach adquireixen protagonisme.

Teatre visual i circ creat per Lluís Danés amb un discurs definit: abordar la necessitat humana de somiar per fugir de la realitat de cada dia i creure en un món diferent; i això, des d'una mirada agredolça. Ho aconsegueix a través d'una vella realitat: la unió fa la força. El director i Llach conceben els personatges com a éssers que salten d'una realitat diària a una altra d'onírica: són els tranuites. Un joc intel·ligent permet veure números d'acrobàcia, contorsió, aeris, equilibris, barra xinesa... Exercicis recolzats en peces de Llach com Tinc un clavell per tu, Somniem, Viatge a Itaca i Amor particular.

L'espectador té davant seu un muntatge fortament visual, ben il.luminat, en què brilla el conjunt, la força de la imatge. En aquest sentit la representació, enfosquida la nit de l'estrena per un procés catarral de Llach, té moments esplèndids, dibuixats amb poesia i ironia. Com l'escena en què una parella ja gran devora com un gran bouffe un sopar grotesc i luxós, o aquella altra en què una ballarina interpreta El llac dels cignes amb cistells en lloc de sabatilles.

Potser amb una mirada circense els números no tenen un gran virtuosisme, però, envoltats per la música i el treball coreogràfic de Carrasco, el resultat és suficient. S'agraeix l'esperit aventurer de Llach que, juntament amb Danés, propicia un espectacle ben diferent, acurat, que entra pels ulls i que suma tres disciplines: el circ, la música i la coreografia.


Gonzalo Pérez de Olaguer
El Periódico 05/01/2007


Una dimensió particular

El circ i l'univers dels somnis tenen molt en comú. La literatura, el teatre i el cinema hi han burxat molt, sovint des del tòpic artísticament eixorc i algun cop amb mestratge (Goncourt, Genet, Fellini i pocs més). Tranuites convida l'espectador a entrar a l'univers dels somnis per tal d'empaitar la realitat, a somiar l'impossible per tal d'aconseguir el possible. El vehicle és una acurada selecció de números de circ combinada amb cançons de Lluís Llach. Ell en directe, arranjaments nous, set músics excel·lents i les coreografies de Marta Carrasco contribueixen a un plausible resultat escènic i musical. Tenim el privilegi de veure junts un grapat de primeres figures del circ català, complementats per l'acròbata Alberto Barrera i l'actriu Montse Rodríguez. Si Ane Miren es desfulla sota L'arbre nu contorsionant-se sobre el piano d'en Llach, després s'encabirà en una vella maleta per viatjar amb l'ànima fins a Ítaca. Si el personatge del funàmbul Manolo Alcántara apuntava genialitats a Locomotivo (2005), Marta Carrasco (Premi Nacional de dansa 2005) les ha convertides en poesia escènica. Si Jorge Albuerne, gestor artístic de La Makabra, demostrava ofici i saber estar amb el solo Dos (2004), aquí domina la perxa xinesa i treballa personatge. Els números de Fura, fets sempre de caràcter, delicadesa i alè espiritual, harmonitzen perfectament amb certes cançons de Llach (per mi, la simbiosi entre les teles i Un núvol blanc regala un dels moments més vibrants de l'espectacle).

Han faltat assajos. Fura ha tingut problemes amb la subjecció de les teles (les necessitats tècniques del circ no són només les del teatre). Hi ha números que podent ser una perla han quedat a mig camí; potser Carrasco encara els pot donar un toc d'àngel (penso en quan l'actriu es desvesteix perquè el funàmbul es vesteixi dalt del fil, o en el suggeridor ballet del bastó ofert com a bis). La posada en escena corria el perill de grinyolar perquè Danés s'ha mirat el circ de manera dual: números amb tractament contemporani com la contorsió, el cable, la perxa xinesa i les teles conviuen amb d'altres (la freak, l'àpat grotesc, algun punt de la ballarina) que correspondrien a una visió del circ més aviat arqueològica o pseudoromàntica. Dit això, cal ressaltar que l'equip encapçalat per Llach, Danés i Carrasco ofereix un espectacle amb dimensió particular, factura genuïna i qualitat alta. A més, acosta dos àmbits (circ i cançó) que fins ara vivien d'esquena, cosa que em sembla de gran interès des dels punts de vista artístic i social. Com que l'entusiasta resposta del públic indica que l'invent funciona, és probable que aquesta producció del Nacional es converteixi en un referent del circ contemporani català.


Jordi Jané
Avui 06/01/2007

Comentaris

Txerra Cirbián ha dit…
En primer lloc, gràcies pel teu comentari al meu bloc, Joan Ramon!
Deies si calia comparar la dignitat de Tranuites amb el Circ du Soleil... Doncs potser sí, perquè des de feia anys el circ estava bastant rovellat fins que va aparèixer aquesta gent... La seva aportació a la innovació d'aquest art ha esta bàsica pel circ en general... això sense treure cap mèrit a gent com el Raluy, el Circ Cric i el Circ d'Hivern.
Quan parles de comparar obres del TNC amb les del Teatre Nacional de França, jo crec que és molt i molt sa fer-ho... Grans i petits directors i actors de teatre, des de Pasqual a Flotats, es passegen pels teatres de tot el món, miren, comparen i fan les seves adaptacions.
I sí, crec que el circ ha de demostrar que és digne... Qualsevol espectacle ho ha de fer... S'han de fer les coses ben fetes i no tan sols esperant que et donin una subvenció.
Joan Ramon ha dit…
Llavors estem completament d´acord. S´han de fer coses ben fetes i no tant sols esperant que et donin una subvenció.
Tant el circ cric com el cirque du Soleil es van fundar a principis dels anys vuitanta. En un país d´uns sis milions d´habitants: El Quebec o Catalunya per a alegrar una mica la vida. Els dos van fracassar econòmicament, als dos els hi varen prometre les administracions que els hi comprarien una carpa. El Cirque du Soleil es a hores d´ara l´empresa d´espectacles vivents mes rica del món exportant circ per tot arreu. (Be, per tot arreu no, per exemple ha anat dos cops a França i no els hi ha funcionat, potser per que ja hi ha prou circ.)Per això l´Ajuntament de Barcelona els hi regala el lloguer de l´espai que utilitzaran. Al Circ Cric no li van pagar la carpa i es va ajornar, i el Tortell poltrona va fundar Pallassos sense fronteres, una ONG que porta amor per tot el món, fins i tot a França on hi ha també algunes seus.Potser m´estic allargant massa, un altre dia parlarem del rovell del circ (et refereixes a Catalunya o en el món) i com no també parlaré de subvencions.Es digne el circ d´hivern? Es digne que la producció pública més important dels últims anys a Catalunya sigui molt sensiblement inferior en nivell econòmic a les de teatre o dansa? i que hagin de compartir espai amb molts col·lectius, ja que es un ateneu i és per tothom.Això només es pot respondre comparant amb altres llocs.A Madrid de moment, ja tenen circ estable.
Jo no hi entenc de blogs, si vols que no opini més només m´ho has de dir. Gràcies per respondrem.
Txerra Cirbián ha dit…
Ben al contrari, Joan Ramon!
Crec que una de les millors coses que té la xarxa i aquests blocs és precisament la possibilitat d'opinar.
Com diuen els filòsofs de Pensament.com, la dialèctica és l'art de la conversa i la discussió, a més a més d'un sistema de pensament (Hegel) i mètode d'interpretació de la realitat (Marx)
Fins aviat!

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie