Passa al contingut principal

Sutra


No és un espectacle de circ, però ja que ens van convidar com a redactors d'aquest blog és de justícia dir algunes paraules.

En aquest blog, a vegades, hem sigut una mica sarcàstics amb la dansa contemporània, però també hi ha coses de qualitat. Ei! No rigueu que parlo seriosament. Hi ha gent com Les Ballets C de la B, el Ballet de Maurice Bejart, el Ballet Preljocaj o Akram Kahn que tenen espectacles realment bons. El setembre que ve, per exemple, venen dos companyies de gran interès: la Companyia de Pina Bausch (Liceu) i la de Philippe Decouflé (TNC). I ja posats a recomanar també us recomano "A disappearing number" una veritable joia d'escenografia, una lliçó de com utilitzar vídeo projeccions d'una manera coherent i sense malmetre la vitalitat del teatre (ho dic a tomb de que Decouflé també és un apassionat investigador de les possibilitats del vídeo en les arts escèniques, una cosa encara poc explotada al circ).

En aquest cas, el protagonista de Sutra és Sidi Larbi Cherkaoui (component de Les Ballets C de la B que vam poder veure fa poc amb Zero Degrees) junt amb 18 monjos Shaolin.

Comparant amb l'últim espectacle Shaolin que va passar per Barcelona, aquest és molt més interessant. L'anterior era com una mostra folklòrica descontextualitzada, seria com fer una exhibició castellera al Covent Garden (no dic que no es pugui fer, però si ho fas cal que ho adaptis a l'espai i a un públic que ha pagat entrada i això marca distàncies). La cultura popular (com ho són les exhibicions Shaolin) està pensada per un ambient de festa major on públic i actors s'ho passen bé plegats. Si es vol fer el mateix en un escenari no funciona (a no ser que hi hagi algun tipus de parentesc o complicitat previ a l'obra entre actor i espectador), cal donar alguna cosa més a l'espectador. En el cas de Sutra, l'escenografia es redueix a 16 caixes on hi cap una persona. Dins, fora, sobre i sota les quals els monjos i el ballarí desarrollen l'espectacle, creant l'espai i després adaptant-se a aquest. Hi ha, des de escenes de conjunt en que usant totes les caixes es crea un espai comú (laberint, escenari, mur, torre, nínxols,...) i escenes on les caixes es disgreguen i sembla que a cadascú li molesti la caixa dels altres. En resum, és una reflexió sobre l'espai vital, creat per nosaltres mateixos i també pels altres, limitant-nos i donant-nos noves possibilitats alhora. Destaquen algunes idees magnífiques com la construcció d'una espècie de Lotus gegant, l'escena del mur, la inclusió d'un nen que fa com de protagonista junt amb Cherkaoui, la caiguda de les caixes com fitxes de domino i la música en directe.

Certament, l'espectacle és lent i per a un públic circense (on es diu que s'ha d'anar a un espectacle com un nen (innocent i impacient)) pot sembla que hi ha moltes estones de palla i pocs salts mortals. No hi estaria d'acord, ja que hi ha obres que intenten anar més enllà d'entretenir i suposo que explicar la filosofia Shaolin continguda en els Sutres usant dansa i acrobàcia no pot reduir-se a salts espectaculars i lluites d'espasa. Personalment, no crec que totes les obres hagin de ser vistes espontàniament, algunes es poden apreciar millor si coneixem el tema que es tracta i els símbols que s'utilitzen.

Per cert, les dues obres Sutra i A disappearing number s'acaben aquest diumenge.

Comentaris

Joan Ramon ha dit…
Si amb tot això estaríem d´acord, el que em pregunto jo es per que surto amb la sensació de que el protagonista:en Larbi dona la sensació que està per sobre d´ells, que els domina. I no es un personatge per que el mateix nen li diu Larbi.
Em molesta aquesta postura de superioritat. En resum m´ha agradat mes el video que l´espectacle, suposo que per que estava asegut a la 19ena fila...
URI ha dit…
¿Ho dius pel rollo superioritat orient-occident?

Sí que és cert que es desprèn aquesta sensació, sobretot al principi on ell controla les caixes en miniatura. Però jo penso més en la figura de Mestra que en la de Opressor. O si vols el què s'ho mira de lluny sense mescalar-s'hi, fins al final on es s'integra de manera indistingible als altres.

Sobre el vídeo... has d'aprendre a tenir paciència, a valorar les pauses. És com quan tu balles en el teu número és tope avorrit, però ho aguantes perquè després veuràs un parell de mortals.
Joan Ramon ha dit…
Be abans m´he deixat de dir que es interessant, que en el mateix festival es vegin maneres diferents de fer acrobàcia. En aquest grec sobretot es veurà amb els costals, o salts àrabs. Ja que a Taub es veuran mes percutius amb la rotació mes de dalt a baix, i a Sutra impulsius, de vaig a dalt, aprofitant mes el plié. ( be ara m´acabo de fer l´interessant, però a simple vista es veu i es divertit veure les diferències acrobàtiques )

Pel que fa a que el ball, es aborrit estic completament d´acord amb tu. A veure si el Grec que ve em deixen dirigir un espectacle a mi tot sol.
URI ha dit…
Això d'avorrit no ho deia seriosament, sinó per enfatitzar que entre els moments àlgids (de tècnica o imaginació) hi ha moments de transició. Sobint simplement per omplir, a vegades simplement perquè l'espectacle ha de durar un temps determinar i a vegades per relaxar el ritme o donar personalitat o profunditat a l'espectacle.

En el cas de Sutra crec que és per ritme i estètica, tot flueix sense parar de manera lenta fins que col·lapsa en un instant "màgic". En el cas del teu número el ball, li dona personalitat i fa que els personatges no siguin tan plans, a més, dóna un aire de frivolitat a un número certament perillós. Potser no és tan coherent amb el concepte global del número com Sutra, però funciona millor (com a mínim en una pista de circ).

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie