Passa al contingut principal

A mi m’agraden les arts amb contingut 2

La primera reflexió d’aquest nou apartat ha sortit de forma espontània i imprevista. Si consulteu els comentaris al "post" La vie , veureu el seu orígen.

El tema a reflexionar és: Per què una pista rodona crea més complicitat?

L’aportació més significativa l’ha feta, com no, l’home roda, en karoli, per evidentíssimes “al.lusions”. La seva reflexió surt de l’experiència i s’atreveix a dir que: “el millor espai per actuar és el cercle total”.

És cert que si baixem al terreny pràctic es poden posar objeccions, però ens quedem en el terreny de la reflexió i subscrivim el que diu en karoli. Argumenta que actuant en un cercle “es pot arribar a la catarsi col.lectiva. Perquè l'energia que desprèn el public, els riures, les sorpreses , els aplaudiments, són vibracions positives que reboten entre el públic i els artistes”.

Afegim, a aquesta constatació, una doble pregunta: Per què es produeix això que diu en karoli? Es produeix amb la mateixa intensitat en altres espais escènics?

Una resposta a tot això és que les formes rodones o arrodonides són les més naturals i habituals en la creació i en l’existència humana: els astres (sol i lluna), els planetes, moltíssimes fruites, llegums, hortalisses, insectes, ous ..., parts del nostre cos (cap, ulls, pits, genitals). El nostre primer receptacle és una bossa arrodonida i la nostra primera postura és arrodonida. No és el mateix menjar o reunir-se en una taula cuadrada o rectangular que en una taula rodona. En definitiva, podríem fer una bona llista de la gran quantitat de formes rodones o arrodonides, tan naturals com artificials, que envolten la nostra quotidianitat. No diguem si ens fiquem en l'entorn del circ: carpa, boles, aros, nas de pallasso, roda alemanya, monocicle, anella, salts mortals...

Aquesta forma és la que sentim més propera, on ens trobem instintivament més còmodes, i per tant, on ens sentim més receptius i on esdevenim més comunicatius a tots els nivells. Les formes arrodonides eliminen barreres físiques, ambientals i psíquiques; apropen i teixeixen vincles naturals de connexió, de sintonia, de complicitat. Tot esdevé més fàcil, amable i cordial. La forma rodona o arrodonida esdevé un àmbit de comunió.

Deixant la reflexió i anant a la construcció de números de circ, no totes les disciplines són susceptibles de ser assaborides per un marc visual de 360º, però pensar els números perquè siguin gaudits per un marc visual el més arrodonit possible pot contribuir a que l'espectacle quedi "rodó".

Comentaris

antonio pa i circ ha dit…
I a més a més podriem afegir que des del punt de vista pràctic o purament geomètric que si la pista es rodona tot el public de cadascuna de les files es troba a la mateixa distància del centre de la pista. Per això quan un grup de gent s'agrupa al voltant d'una altra ho fa en forma de circumferencia.
URI ha dit…
Nota històrica:

La forma de cercle no és innata. El lloc escènic circular és una herència grega (altres civilitzacions ho feien d'una altra manera). Els Romans ho van copiar i així es va estendre fins a finals del període Elisabetià (Atenció! Les obres de Shakespeare encara es representaven en teatres d'escena circular on el públic quasi envoltava l'escenari (tipus circ).

Després van guanyar terreny els decorats espectaculars, cada cop més ben fets, també l'escenografia més complexa i finalment la il·luminació. Tot això demana tenir un fons pla i que el públic estigui de cara (així diguem-ne va aparèixer la platea al lloc on abans hauria d'haver anat l'escenari i es va crear la caixa escènica).

No us sona aquesta història? Vull dir deixar de valorar la feina de l'artista per aplaudir posades en escena espectacular i efectes especials? Doncs sí, això també passa al circ (i sobretot al cinema), només cal veure coses com El Circo di Venecia o Pirates que han seguit l'estela del Cirque du Soleil. Deixar la pista circular per l'escena és prioritzar l'escenografia a treball de l'actor. El teatre, el circ,... si són de qualitat, poden prescindir d'una gran escenografia i, alhora, una gran escenografia pot amagar un treball actoral pèssim.

Finalment, Wagner va eliminar l'últim que quedava del cercle (ja que havia esdevingut superflu) i va convertir tot el públic en platea donant com a resultat els teatre i cinemes moderns (on tetes les cadires miren de cara a l'escenari). Apuntar que Wagner també es va inventar la fossa dels músics perquè no distreguessin als espectadors. Antigament els músics estaven a la vista, formaven part de l'espectacle escènic. Val a dir que aquesta tradició encara es manté en el mon del circ (clàssic).

En resum, la història de la pèrdua del cercle com a escenari és directament proporcional al creixen d'interès per la parafernàlia escènica (i conseqüentment la pèrdua d'interès en el treball actoral).
el circ aquell ha dit…
L'origen del cercle es perd en la nit dels temps.
Com dieu el cercle es el moviment col.lectiu de protecció mes espontani, el ramat, l'atropament, la recerca de l'escalfor a la vora del foc.

"Avui la paraula circ designa igualment un gènere d'espectacle que un edifici, un tipus de representació i una arquitectura.
El primer edifici especial d'aquesta mena i portant aquest nom es el Royal Circus que un "ecuyer", Charles Hugues, contruí l'any 1782 en el poble de Lambeth al sud-est de Londres. L'idea venia propbablement del seu soci, Charles Dibdin, escitor, actor i compositor.
En el continent, el primer establiment a anomenar-se així va estar el Cirque Olympique, obert el 1816 a Paris, entre els carrers St. Honoré i el carrer de Mpnt-Thabot.
Per a molts la gènesi de l'arquitectura del circ es l'anfiteatre que els romans freqüentaven durant els regnats de Cesar i Vespacià.
Totes aquestes dades senyalen el cavall i el genet com a punt de partida del dipsositiu cercle.
Així dincs el nostre circ es la seqüela d'una cultura urbana i europea, sortida del Renaixament i a través d'ell, de l'Antiquitat.
La disposició dels assistents al circ s'oposa a la del teatre.
La arquitectura del circ es desmitificadora dins un espai sense il.lusió.
Tota la mquinaria queda exposada als ulls del public.
En termes estétics la pista es mes propera a l'escultura, que pot ser observada de tots els angles i l'escena a l'italiana a la pintura, de visió frontal."

He tret aquestes dades en el llibre "Architectures du Cirque" d'en Christian Dupavillon de les Editions du Moniteur per a qui ho pugui necessitar.
Per la meva banda una pista es més un espai de vida i acció que de representació o interpretació.
Per bé que qualsevol manera de viure i interpretar la pista em sembla vàlida sempre que no vagi en contra de la vida en general.

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie