Passa al contingut principal

I Colombaioni (següent generació)

Abans d'ahir vam tornar a Girona per veure I Colombaioni. No els originals sinó els descendents. Què dir... en poques paraules hi vam trobar poc ofici. A part d'alguns de la companyia, la troupe de pallassos estava completada per un figurants totalment prescindibles. Què dirien els originals? Potser aquí trobem la resposta

La idea de l'espectacle és que arriba Fellini i els hi demana als Colombaioni que li facin totes les entrades que tenen per posar-les a la seva peli "I Clowns". A partir d'aleshores Fellini s'asseu a la platea i va pujant per fer comentaris, records de la infància, reflexions sobre els clown com a representació de tipologies de persones, etc... La idea per això de mesclar discursos en italià (incompensibles pels nens) amb espectacle de pallassos (destinat a nens) feien moure l'espectacle en el perillós terreny de ningú que necessita de la complicitat activa per enganxar a l'espectador.

La primera entrada de les cascades... molt malament, no n'hi ha prou amb picar a un pallasso amb un martell gegant o una planxa de fusta, s'ha de saber fer o s'ha d'assajar. En fi un mal començament. Però després van tenir moments bons. El millor, l'entrada de l'espelma i el plàtan, molt ben fet. El carrega i descarrega també molt bé (encara que els meus preferits per aquest gag sempre seran el Monti i l'Oriol). El gag de les bufetades o la boxa, decent, però els he vist millors. El funeral... què dir, ja no em va agradar en la peli de Fellini, aquest encara menys és molt groller i bast, però "als nens els hi fa gràcia" (com diria l'Àlex Navarro). El gag final és el de la mort del pallasso i no està a l'alçada dels seus il·lustres ancestres (crec que hi ha un vídeo al YouTube de l'original que no he sabut trobar, però devia ser semblant a això).

En fi, que tenen el pallasso poc treballat, sembla una troupe decrèpita (amb alguns moments inspirats). Tot i així, a mi sempre m'ha semblat que els clowns de la peli de Fellini eren molt dolents, com si diguéssim artistes que actuen per sobreviure, com dient "arribem en aquest poblet on mai passa res i fem el què fem la gent ja se sorprendrà i els nens riuen de qualsevol cosa". O sigui que és la plasmació d'un tipus de circ patètic (però sense paròdia, sense reflexió, sense interpretació, sense aportació personal, poc emotiu, una mica llei del mínim esforç, per complaure als infants). De cop em sorgeix una pregunta ¿l'espectador del circ ha de fer l'esforç de retrotreure's a la infància per entrar dins un espectacle de circ tradicional o no?

Els què heu vist Demodés comprendreu la diferència amb el què és representar uns personatges patètics, però traient-els-hi el suc, amb intel·ligència, amb idees, amb contacte amb el públic, sense infantilismes.

Comentaris

URI ha dit…
El punt ha ha tret la crítica aquí:

http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=3051281

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie