Passa al contingut principal

El teatre d’Epidaure, l’escenari perfecte (A mi m’agraden les arts amb contingut 6)

Hem tingut l’ocasió de visitar, trepitjar, gaudir i provar el monumental teatre d’Epidaure, situat al sud de la península del Peloponès, en terres gregues. Es tracta d’un espai escènic construit el segle IV abans de Crist per l’arquitecte Policlet el Jove amb una capacitat gens menyspreable de 14.000 espectadors. El que nosaltres diem escenari o pista (no entrem en els noms grecs perquè ens farem un embolic i aquí no interessa) manté la forma rodona antiga dels teatres grecs i té un diàmetre de vint metres.

Aquest teatre, a més de ser considerat el millor conservat de l’antigor té una acústica excepcional i impressionant: des de les grades més altes es pot escoltar sense cap dificultat als actors que, situats al mig de l’escenari, parlen en veu baixa.

Vam fer la prova. Situats en la última filera de les grades, des d’on l’escenari semblava gairebé una anella, els cants i les veus ens arribàven sorprenentment amb una gran nitidesa.

Vam baixar a l’escenari i situats al seu bell mig vam començar a recitar el Càntic de les Criatures de sant Francesc. L’experiència va ser indescriptible. La nostra veu ens retornava talment com quan parlem per un micròfon, però ho fèia de forma enormement amplificada. Mai havíem experimentat una cosa així. La nostra pròpia veu gairebé ens aclaparava! Asseguraria que els micròfons i els altaveus més sofisticats no tenen la capacitat d’amplificar amb tanta perfecció la veu humana. I tot de forma natural!!

Us imagineu una pista de circ tan ben feta que no necessités micros? Quin alliberament pels artistes! En els teatres grecs això no era cap problema, especialment en el d’Epidaure.

Comentaris

Joan Ramon ha dit…
Be no voldria pas trencar la poesia, però 14.000 persones absorbeixen molt de so. Suposo que ho vareu provar amb el teatre vuit, de totes maneres tens part de raó es trist que alguns teatres de fa mes de dos mil anys, fossin millors en tots els sentits que alguns de nova construcció.
jordicaputxí ha dit…
El teu comentari em permet donar més informació. El teatre d'Epidaure encara s'utilitza per fer espectacles i suposo que sense megafonia. Una altra dada és que t'has de situar exactament al mig de la rodona perquè es produeixin els efectes multiplicadors de la veu. Per últim em van explicar que no els especialistes no s'expliquen com s'aconsegueixen aquests efectes tan extraordinaris en un teatre. Hi ha teories que es tractra de camps magnètics, però són només hìpòtesis. No sé més.

Entrades populars d'aquest blog

Traces al Mercat de les Flors

Ahir al Mercat s´hi respirava un aire diferent, abans de començar ja s´hi notava alegria, la gent hi anava per a veure circ. Traces es una proposta de la Cia Les sept doights de la main, ( per explicar-ho millor, els de Les sept doights de la main van agafar cinc joves recent sortits de l´escola de Montreal per a muntar un espectacle). Una proposta molt coreografiada amb petits esquitxos de text, que revelen una mica la personalitat de cada un i deixen florir les seves virtuts en un ritme i una energia molt potents. Amb 25 anys mes o menys semblen criatures jugant amunt hi avall, amb tot el que troben, una cosa després de l`altra oferint a vegades petites estones una mica lentes, al costat d´unes del tot trepidants. La majoria d´ells, provenen d´una escola de circ de Sant Francisco on hi ha un professor originari de Xina. I els moments d´acrobàcia, son els que realment sobresurten i et queden al cap: Mortal amb pirueta d´un dels germans Cruz, en torre a sobre del altre ( clau d´un m

Mirando a YUkali al CAixa Forum

Aquest dissabte a les 21 hores Mirando A Yukali a l'Auditori del Caixaforum. es veu que han retallat un munt tota la programació cultural, la cultura és una de les principals formes que es veuen amenaçades per la crisis econòmica, quan nosaltres no hem pogut fer cap tipus d'especulació i intentem viure al marge de tot capitalisme liberal brusc i assassí. però bé que necessitem treballar!! els bancs per tal de blanquejar diners inverteixen amb art però ara que no en tenen ni dels bancs podrem viure.... és tot un rollo!!! ens pensàvem que tot baixaria i que per fi la crisis posaria un altre cop el món , la gasolina els habitatges més assequibles, però qui acaba pagant els errors dels avariciosos son els més febles i no sé si ells hi paguen gaire!! bé jo no hi entenc però m'han demanat que s'ha de omplir la sala si no segurament ja no es faran més coses de aquestes de circ al caixa forum, com si ara nosaltres haguéssim de fer la promoció! doncs aquí estic, convidant-vos a

SOPAPO WEON , Ricardo Gallardo

                En Ricardo Gallardo ens ha deixat L'artista, formador, director i col·laborador de nombroses iniciatives de circva morir dissabte a la nit en un accident El nostre amic Ricardo Gallardo va morir la nit de dissabte en un accident de moto. Ricardo, format a a la Universitat ARCIS de Santiago de Xile, i més tard a Bèlgica, Paris i Cuba, va formar amb Irina Zadek el duo Lavados amb el qual va participar a nombrosos festivals i cabarets a Holanda, Suïssa i Alemanya. A Barcelona, va crear amb Andrés Melero la companyia Deados, de la qual destaca la producció Kampingplatz, amb la qual han girat per nombrosos països. Ricardo Gallardo, soci de l’APCC, era profesor de l’escola, de circ Rogelio Rivel, membre de la comissió artística de l’Ateneu Popular 9 Barris i col•laborador de La Central del Circ en diversos projectes, com els actuals Circoneta o Disparate!. Gallardo també va ser director de muntatges com el 15è Circ d'Hivern, l'espectacle Circumstàncie